ابراز نگرانی مدیر سابق گوگل درباره پیشرفت‌ چین و روسیه

«اریک اشمیت»، مدیر اجرایی سابق گوگل با اشاره به مسابقه فناوری اطلاعات بین روسیه و چین اعلام کرد پیشرفت های این دو کشور در عرصه هوش مصنوعی بسیار «نگران کننده» است.

وی در مصاحبه با برنامه «جهان فردا» که از شبکه بی بی سی پخش می شود گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته اعلام کرد هر کسی در این مسابقه (فناوری اطلاعات) و کاربرد هوش مصنوعی  پیروز شود، بر همه جهان حکومت خواهد کرد. مقامات چینی نیز گفتند تا سال 2024 این مسابقه را هدایت خواهند کرد. به عقیده من این بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم مقامات روسی و چین ارزش هوش مصنوعی را نه فقط برای آرمان های تجاری خود بلکه برای اهداف نظامی‌شان درک کرده اند.

مدیر اجرایی پیشین گوگل اظهار داشت آمریکا و اروپا به سرمایه گذاری بیشتری در این عرصه نیاز دارند. او گفت:  خیلی خیلی مهم است که موتورهای جستجوی موجود در اروپا و آمریکا نیاز به تحقیقات پایه ای و سرمایه گذاری دارند. ما باید با چین و روسیه رقابت کنیم نه اینکه یافته های آنها را کپی کنیم. یافته های علمی امروز وام دار تحقیقات 150 سال گذشته است ولی ما باید بیشتر از آن را داشته باشیم.

اشمیت در حالی نسبت به پیشی گرفتن دانش هوش مصنوعی چین و روسیه از آمریکا ابراز نگرانی کرده است که سال گذشته مقامات چینی اعلام کردند تا سال 2025 در فناوری هوش مصنوعی بر آمریکا غلبه خواهد کرد. در ژوئیه سال 2017 دولت چین از آغاز طرح ملی برای توسعه هوش مصنوعی خبر داد.

مدیر اجرایی سابق گوگل همچنین سال گذشته، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بابت بی توجهی به مقوله فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی انتقاد کرده است.

بودجه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا در بخش علوم پایه و تحقیقات در سال 2018 حدود 4 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است که 13 درصد نسبت به سال 2016 کاهش داشته است.