به گزارش خبرآنلاین مجله "الجیش " چاپ الجزایر با انتشار گزارشی اعلام کرد که فرانسه در طول دوره استعمار الجزایر از هزاران شهروند الجزایری مانند حیوانات آزمایشگاهی برای آزمایشهای هستهای خود استفاده کرد.

مجله " الجیش " با انتشار گزارشی، به یکی از مصادیق این جنایت با عنوان عملیات " موش سفید " درآوریل سال ۱۹۶۰ اشاره کرد که در آن فرانسه از ۱۵۰ الجزایری برای آزمایش‌های هسته ای خود استفاده کرد.

این مجله الجزایری نوشت: قربانیان این جنایت فرانسه به طور عمد در محیط آزمایشگاهی قرار می‌گرفتند تا تاثیر انفجارهای هسته‌ای بر انسان مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالی است که " برینو باریلو "، پژوهشگر فرانسوی متخصص در آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه یادآور شد که دولت فرانسه در اولین آزمایش بمب هسته ای در الجزایر در ۱۳ اکتبر و ۲۷ دسامبر ۱۹۶۰ از ۴۲ هزار الجزایری همچون موش آزمایشگاهی استفاده کرد.

روزنامه حکومتی " الشعب " الجزایر نیز به نقل از تحقیقاتی که " باریلو " انجام داده است، نوشت: فرانسه دو آزمایش مذکور را در شهر " الحمودیة " و " جبل عین عفلی "، در منطقه " رقان " در دورترین نقطه جنوب الجزایر انجام داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: بمب هسته‌ای که توسط فرانسه در این منطقه منفجر شد، ۴۲ هزار نفر از مردم محلی و اسرای ارتش آزادیبخش الجزایر را به کشتن داد و وحشیانه ترین شکل کشتار جمعی محسوب می شود که این ارتش اشغالگر در حق مردم الجزایر انجام داده است.

" باریلو " همچنین تصریح کرد: فرانسوی‌ها بر بیشتر شدن شمار قربانیان و تنوع بخشیدن به لباس ها تاکید داشتند تا سطح مقاومت بشر در برابر تشعشعات هسته ای در مسافت های مختلف را مورد بررسی قرار دهند.

پیش از این هیئت وزیران فرانسه از پرداخت غرامت به ۵۰۰ نفر از شهرواندان الجزایری خبر داده بود که در آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر آسیب دیده بودند.

این ۵۰۰ نفر، قربانیان انفجارهای هستهای منطقه "عین ایکر " در منطقه "تمنراست " (۱۸۹۰ کیلومتری جنوب الجزایر) در سال ۱۹۵۸ تا پایان سال ۱۹۶۷ بودند که در این مدت ۱۳ انفجار هستهای را شاهد بودند؛ همچنین برخی از آنها قربانی چهار آزمایش هستهای در منطقه "رقان " در استان اَدرار " (۷۵۰ کیلومتری جنوب الجزایر) بودند.