نقش ربات‌های توئیتری روسیه در پیروزی دونالد ترامپ

شرکت توئیتر با ارسال گزارشی به کمیته قضایی سنا اعلام کرد در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، ربات های روسی نزدیک به نیم میلیون مرتبه توئیت‌های دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه را بازنشر کردند.

بر این اساس، بیش از 50 هزار حساب توئیتری خودکار (ربات) که شرکت توئیتر ارتباط برخی از آنها را با آی پی های روسیه تایید کرده است، از تاریخ 1 سپتامبر تا 15 نوامبر 2016 بیش از 2 میلیون پیام توئیتری مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازنشر کرده اند که نزدیک به 500 هزار مورد آن متعلق به توئیت های دونالد ترامپ بوده است.

شرکت توئیتر در این گزارش آورده است: حساب های توئیتری خودکار، تمایل بیشتری به بازنشر توئیت های ترامپ داشتند. توئیت های دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه 10 برابر بیشتر از پیام های توئیتری هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا بازنشر شده اند. این میزان تقریبا ۲۵/ ۴ درصد کل بازنشر توئیت های  ترامپ در بازه زمانی 1 سپتامبر تا 15 نوامبر بوده است. همچنین پس از افشاگری ویکی لیکس در خصوص ایمیل های غیرقانونی هیلاری کلینتون، ربات های روسی، پیام های توئیتری ویکی لیکس را بیش از 200 هزار مرتبه بازنشر کردند.

شرکت توئیتر رقم دقیق ربات های روسی که پیام های توئیتری مربوط به انتخابات آمریکا را بازنشر می کردند 50 هزار و 258 حساب خودکار عنوان کرده است. با وجود این، توئیتر اعلام کرد شناسایی پلت فرم همه آنها ممکن نیست چراکه برخی از آنها به وسیله شرکت های خصوصی با لوکیشن های مخفی راهبری می شوند ولی بخش زیادی از حساب های خودکار توئیتر به شرکت هایی در سن پترزبورگ، روسیه تعلق دارند و این موضوع نشان می دهد دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از کمک های توئیتری روسیه بهره مند شده است.

شرکت توئیتر به همراه کمپانی های گوگل و فیس بوک اواخر سال 2016 در جلسه استماع کنگره آمریکا از احتمال تلاش های رسانه ای روسیه برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داده بودند.

چندی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال دخالت روسیه در انتخابات این کشور مطرح شد. در حال حاضر، رابرت مولر، نماینده ویژه وزارت دادگستری آمریکا، بازرس ویژه تحقیقات درباره احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. این در حالی است که روسیه بارها دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب و ترامپ نیز هرگونه توافق میان ستاد انتخاباتی خود با مسکو را رد کرده است.