ترزا می ۳ ماه مهلت گرفت

 چهره های برجسته در حزب محافظه کار انگلیس به ترزا مِی، نخست وزیر این کشور، هشدار داده اند در صورتی که تا سه ماه آینده عملکرد خود را بهبود نبخشد، این حزب به فکر جایگزین دیگری به عنوان نخست وزیر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، چهره های برجسته حزب محافظه کار به نخست وزیر انگلیس هشدار داده اند تا سه ماه دیگر یا عملکرد خود را بهبود می بخشد یا اینکه این حزب به فکر نخست وزیر دیگری برای جایگزین کردن وی خواهد بود زیرا عملکردی که وی از خود داشته است، این حزب را به سوی ویرانی سوق می دهد.

بعد از یک هفته دیگر از درگیری های داخلی در کابینه دولت می، چهره های درون حزبی می گویند عملکرد بسیار بد ترزا مِی در انتخابات محلی می تواند شروع کننده فرایند رأی عدم اعتماد به وی باشد. این نگرانی ها در حزب محافظه کار وجود دارد که انتخابات آتی با شکست آنها در لندن همراه باشد و یکی از وزرای سابق کابینه نیز گفت: «بی شک موضع گیری های بیشتری علیه می صورت می گیرد. در صورتی که حزب، انتخابات لندن را واگذار کند، افراد بیشتری به این نتیجه خواهند رسید که کار کردن با وی در کابینه امکان پذیر نیست. راه دیگری که پیش روی حزب به غیر از برکنار کردن ترزا می وجود دارد، نابودی آن یا هدایت آشفته انتخابات است که دست کم راه دیگری را پیش پا می گذارد».

یک وزیر سابق کابینه در این باره گفته است:«به نظر می رسد انتخابات پیش رو بسیار بد باشد. ممکن است لندن و شهرهایی مثل بیرمنگام را از دست بدهیم؛ زیرا مردم دیگر انگیزه ای برای رأی دادن به محافظه کاران ندارند. اعضای پارلمان دو راه پیش رو دارند: اینکه چه کاری برای حفظ کرسی خود می توانم انجام بدهم و اینکه این مساله چه ربطی به من دارد؟ به باور من در آستانه روی دادن یک اتفاق هستیم. افراد شروع به مانور دادن بر سر هدایت حزب خواهند کرد و قطعا درجه ای از وحشت در حزب حاکم می شود».

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس و گاوین ویلیامز، وزیر دفاع انگلیس هر دو با انتقادهایی از سوی همکاران خود بر سر ادعاهایی برای تلاش در رسیدن به این مقام روبرو هستند. برخی از چهره های دفاعی از اظهارات اخیر او مبنی بر اینکه حمله روسیه ممکن است هزاران هزار کشته به جا بگذارد انتقاد کرده اند. می در ماه نوامبر ویلیامز را به وزارت دفاع گمارد و عده ای اکنون بر این بارو هستند که نخست وزیر باید برای کابینه بعدی، وی را از مقام خود مطمئن سازد. در حال حاضر برخی از کهنه کاران در حزب محافظه کار تلاش می کنند همکارانشان را قانع کنند تا موضوع برکسیت (خروج انگلی از اتحادیه اروپا) را پیش از به چالش کشیده شدن ترزا می، کنار بگذارند.

 

در صورتی که گراهام بِرَدی، رئیس کمیته هزار و نهصد و بیست و دو نامه از چهل و هشت نفر از اعضای پارلمان دریافت کند، جلسه رأی اعتماد برگزار می شود. فقط شخص بردی می داند که چند نامه تا کنون دریافت شده است؛ ولی گفته می شود شماری بیش از حد نیاز تا پیش از تغییر گسترده در کابینه که بسیاری از نمایندگان را سرگشته و سرخورده کرد، ارسال شده است.

یکی از وزرای سابق کابینه گفت است: «تغییرات عمده یک فاجعه بود که باعث ناراحتی کسانی شد که کنار گذاشته شده اند. هیچ راهی ندارد که نخست وزیر بتواند برای انتخابات بعدی مبارزه کند. بی شک نامه های بیشتری ارسال شده است».

اکنون که می از سوی حزب خود فشار بیشتری را احساس می کند، بحران نیز بالا گرفته است. همین امر باعث شده است بسیاری از وزرای طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به این نتیجه برسند که دیگر نمی توانند به وی تکیه کنند و در حال حاضر قصد دارند اواخر سال جاری که طرح خروج از اتحادیه اروپا بار دیگر در مجلس عوام بررسی می شود، موضعی علیه دولت اتخاذ کنند.

یک وزیر سابق کابینه انگلیس می گوید: «ترزا می در وضعیت بسیار دشواری گرفتار شده است. طرفداران برکسیت در صورتی که وی ذره ای از موضع مورد نظر آنها عقب نشینی کند، وی را آماج حملات خود می کنند و از دیگر سو، به دلیل رفتاری که می با آنها داشت، هیچ حس وفاداری نیز به او ندارند».

گفته می شود امبر راد، وزیر کشور کابینه انگلیس، هدایت انتقادهای شدید از جانسون را به عهده گرفته بود که در نشست جلسه گفته بود سود حاصل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را می توان صرف نظام بهداشت کرد.

یکی از کهنه کاران حزب گفته است جانسون همچنان به بخت خود در این حوزه می اندیشد. هر چند که نمی توان چندان روی بخت وی به عنوان گزینه بعدی فکر کرد؛ اما نمی توان در این آشفته بازاری که وجود دارد وی را نادیده گرفت. برخی اعتقاد دارند وی هم شایستگی لازم را دارد و هم در میان بخش هایی از اعضای حزب بخصوص در میان زنان محبوب است. در صورتی که وی را به درستی مدیریت نکنند، وی هم ملاحظه را کنار می گذارد».

این عضو حزب محافظه‌کار همچنین می گوید: «حامیان مایکل گوو، وزیر محیط زیست هم تحرکاتی را شروع کرده اند. می توان گفت گوو هم حامیانی در این میان دارد».