وضعیت بحرانی غذایی در کشورهای جنگ زده

دو آژانس غذایی وابسته به سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) به شورای امنیت این سازمان درباره بحران غذا در 16 کشور مختلف جهان هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، سازمان «برنامه جهانی غذا» و «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» موسوم به «فائو» در گزارشی مشترک که روز گذشته منتشر شد، اعلام کردند که تعداد افرادی که در مناطق جنگ زده با گرسنگی مواجه هستند، همچنان در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، در یمن 17 میلیون نفر (معادل 60 درصد جمعیت این کشور) با مشکل قحطی و گرسنگی مواجه هستند. این رقم در سودان جنوبی 4.8 میلیون نفر (معادل 45 درصد جمعیت آن است). پس از یمن و سودان جنوبی، کشورهایی که بالاترین رتبه را از نظر بحران گرسنگی دارند به ترتیب سوریه، لبنان، جمهوری آفریقای مرکزی، اوکراین، افغانستان و سومالی هستند.

همچنین تعداد افرادی که با معضل گرسنگی در جمهوری دموکراتیک کنگو مواجه هستند 7.7 میلیون نفر است. این رقم شش ماه پیش 5.9 میلیون نفر بود. پس از آن هم کشورهای افغانستان و سودان قرار گرفته اند. سطح گرسنگی در افغانستان به 7.6 میلیون نفر رسیده است و در سودان هم 3.8 میلیون نفر با بحران گرسنگی مواجه هستند.

در میان این کشورها، سومالی تنها کشوری بود که بر اساس اعلام کارشناسان، بحران کمبود غذا در آن در مقایسه با گذشته کمتر شده است.

در سال 2016، تعداد افرادی که در سطح جهان با بحران کمبود غذا مواجه بودند برای نخستین بار در قرن حاضر با افزایش همراه بود و به 815 میلیون نفر رسید. از این تعداد بیش از نیمی از آنها (یعنی 489 میلیون نفر) در مناطق جنگ زده زندگی می کنند.