واکنش مسکو و تحریم سران روسیه

روز سه‌شنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا مقامات ارشد روسیه از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه را در فهرستی قرار داد که به صورت بالقوه می‌تواند راه را برای تحریم آن‌ها باز کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری روس اسپوتنیک، وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی را منتشر کرد که متشکل از 114 سیاستمدار و 96 تاجر روس بود که ممکن است با تحریم‌های آمریکا روبرو باشند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده که انتشار این فهرست به معنی قرار گرفتن نام این افراد در فهرست تحریم نیست، اما رسانه‌های روسیه نوشته‌اند نفرات مندرج در این فهرست ممکن است در آینده مشمول تحریم‌های جدید شوند.

پس از این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این اقدام را بی‌سابقه خواند و به خبرنگاران گفت: «تحلیل و بررسی این فهرست ضروری است. اساسا انتشار چنین فهرستی که در آن عالیرتبه‌ترین مقامات دولتی روسیه آورده شده باشند تقریبا بی‌سابقه است.»

وی افزود: «پس از بررسی این فهرست، احتمالا خواهیم توانست تا حدی نتیجه‌گیری کنیم. من ترجیح می‌دهم در خصوص این مسئله فعلا اظهارنظری نکنم.»

«والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه نیز درباره این فهرست گفت، انتشار فهرست موسوم به «گزارش کرملین» از جانب آمریکا، مداخله علنی در امور داخلی روسیه است. به گفته وی: «آوردن نام سران کشور ما در این فهرست از جمله نخست‌وزیر روسیه نمی‌تواند غیر از مداخله علنی در امور داخلی یک کشور دارای حاکمیت مستقل خوانده شود.»

این مقام ارشد روسیه همچنین گفت، هیچ منطقی پشت انتشار این فهرست وجود ندارد و بیش از هر چیز این اقدام آمریکا تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی روسیه به نظر می‌رسد. روسیه اقدامات لازم برای دفاع از خود را در قبال این تحریم‌ها صورت خواهد داد.

«لئونید اسلاتسکی»،  رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه نیز اظهار داشت:‌ «واکنش روسیه به فهرست کرملین باید قاطع باشد اما نه لزوما برابر و همسان.»

اما عالی‌ترین مقام روس که به این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد، شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود که خود را برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اسن کشور آماده می‌کند.

آقای پوتین که شانس اصلی پیروزی در انتخابات آینده محسوب می‌شود، ابراز داشت: «این اقدام آمریکا اقدامی خصمانه است که روابط میان دو کشور را خدشه‌دار خواهد کرد... روسیه به دنبال ارتقاء روابط دوجانبه است به همین دلیل در حال حاضر تصمیمی برای انتقام گرفتن ندارد اما اوضاع را به دقت تحت نظر خواهد داشت و در تطابق با تحول اوضاع تصمیم‌گیری خواهد کرد...تقلیل روابط به صفر اقدامی احمقانه است.»

پوتین با اشاره به بی‌تفاوتی مسکو به اقدامات خصمانه واشنگتن و ادامه راه خود با وجود اینگونه اقدامات گفت: «واق واق سگ‌ها کاروان را متوقف نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «ما باید کار خودمان را انجام دهیم آن وقت آنها خواهند فهمید که انتشار هر فهرستی و یا ترساندن ما بی‌فایده است.»

از سوی دیگر، «شارل میشل»، نخست‌وزیر بلژیک که پایتخت کشورش مقر اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، در واکنش به اقدام جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد که اتحادیه اروپا قصد ندارد تا از اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه روسیه حمایت کند.

آنچه تاکنون از واکنش روس‌ها نسبت به اقدام واشنگتن می‌توان برداشت کرد، انتقاد همراه با خویشتن‌داری است اما روشن نیست که این خویشتن‌داری تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟

قانون کاتسا می‌تواند سه کشور روسیه، کره شمالی و ایران را مشمول تحریم کند.