واکنش ترکیه به هشدار ماکرون

نخست وزیر ترکیه در واکنش به هشدار رئیس جمهور فرانسه به آنکارا درباره عملیات کنونی این کشور در خاک سوریه موسوم به «شاخه زیتون» اعلام کرد: وی درک ناقصی از مبارزه ترکیه با تروریسم دارد.

به گزارش اسپوتنیک، بنعلی ایلدریم نخست وزیر ترکیه امروز چهارشنبه در واکنش به هشدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به ترکیه درباره عملیات کنونی آنکارا در خاک سوریه موسوم به «شاخه زیتون» اعلام کرد: وی درک ناقصی از مبارزه ترکیه با تروریسم دارد.

نخست وزیر ترکیه بدون اشاره به تداوم عملیات نظامی ارتش این کشور در خاک سوریه بر خلاف موازین بین المللی و بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق در این باره افزود: همه جهان می‌دانند و باید بدانند که ترکیه با ذهنیت ارتکاب تهاجم به این عملیات مبادرت نورزیده است.

این در حالیست که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه ساعاتی پیش در مصاحبه با «فیگارو» به ترکیه هشدار داد مبادا از عملیات عفرین به عنوان دستاویزی برای تهاجم به سوریه استفاده کند.

وی همچنین از آنکارا خواست اقدامات خود را با متحدینش هماهنگ کند.

ماکرون در این باره گفته بود: اگر مشخص شود که این عملیات هدفی غیر از مقابله با تهدید احتمالی تروریسم در مرز‌های ترکیه دارد و در عوض تبدیل به یک عملیات تهاجمی شود، آن وقت به چشم یک مشکل واقعی به آن نگاه می‌کنیم.

ماکرون همچنین از قصد خود برای گفتگوی مجدد با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خبر داده و گفته بود: ماهیت عملیات نشان دهنده لزوم رایزنی با اتحادیه اروپا و همچنین سایر متحدین است.

لازم به ذکر است، ارتش ترکیه از ۳۰ دی ماه عملیات کنونی این کشور در شهر عفرین واقع در شمال سوریه را بر خلاف موازین بین المللی در کسب مجوز از دولت قانونی دمشق علیه نیرو‌های مورد حمایت آمریکا آغاز کرده است.

این در حالی است که دولت سوریه پیشتر درباره نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی این کشور توسط ترکیه هشدار داده و این اقدام آنکارا را «تجاوز» نامیده بود.