ترکیه: ماکرون به ترکیه توهین کرد

واکنش ترکیه به اظهارات رئیس جمهور فرانسه درباره عملیات نظامی در شمال سوریه نشانه دیگری از تشدید تنش بین آنکارا و متحدان آن در ناتو بر سر تجاوز به خاک سوریه است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت: اگر این عملیات به چیزی غیر از مقابله با تهدید تروریستی احتمالی نسبت به مرزهای ترکیه تبدیل شده و به یک عملیات اشغالگرانه مبدل گردد، این یک مشکل جدی برای ما خواهد شد.

ماکرون به ترکیه هشدار داده است که عملیات نظامی‌اش علیه کردها در شمال سوریه نباید بهانه‌ای برای اشغال خاک سوریه باشد. ماکرون از آنکارا خواسته است تا اقداماتش در شمال سوریه را با متحدان خود هماهنگ کند.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز نسبت به اظهارات رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داده است.

وی در سخنانی تأکید کرد: آنکارا اظهارات رئیس جمهور فرانسه در قبال عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را توهین‌آمیز ارزیابی می‌کند.

وی گفت: ما در حال استفاده از حق‌مان برای دفاع از خود هستیم، این مسئله مطابق با تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل است نه اشغالگری. آنها نباید دورو باشند.

فرانسه نیز مانند آمریکا به کردهای وای‌پی‌جی سلاح داده است و آنها را برای مقابله با تروریست‌های داعش آموزش می‌دهد.

ترکیه مدعی است که هدف از آغاز این عملیات در شهر عفرین، برقراری امنیت و ثبات در طول مرزهای مشترک با سوریه است. ترکیه اعلام کرده است که قصد دارد گروه‌های تروریستی را در منطقه از بین برده و از مردم سوریه محافظت کند.

چاوش اوغلو در ادامه افزود: مذاکرات صلح سوریه در ژنو باید احیا شود. دولت سوریه باید برای احیای روند مذاکرات ژنو، گفتگو را آغاز کند.

کنفرانس سوچی روسیه طی هفته جاری برگزار شده ولی مخالفان سوری حاضر به شرکت در این نشست نشدند.