سوریه از ترکیه به سازمان ملل شکایت کرد

وزارت خارجه سوریه در نامه‌هایی جداگانه به سازمان ملل و شورای امنیت عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه را دشمنی آشکار با این کشور دانست.

دمشق روز پنج‌شنبه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «تجاوز آشکار» به تمامیت ارضی این کشور دانست.

بنابر اعلام خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه این کشور در نامه‌هایی جداگانه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، این عملیات را محکوم کرده است.

در این نامه‌ها آمده است: «رژیم ترکیه همچنان به انتشار دروغ‌های خود که دیگر کسی را متقاعد نمی‌کند، ادامه داده و تلاش می‌کند تجاوز نظامی خود به جمهوری عربی سوریه را با استناد به اصل دفاع از خود که در منشور سازمان ملل آمده است، توجیه کند».

وزارت خارجه سوریه عملیات ترکیه در شمال سوریه را همانند عملیات‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا، نقض حاکمیت ملی سوریه و تجاوز به خاک این کشور دانسته است.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه تأکید کرده است که عملیات ترکیه در شمال سوریه، دشمنی آشکار با سوریه و نقض تمامیت ارضی و قوانین بین‌المللی است.

در این نامه تأکید شده است: «جمهوری عربی سوریه تأکید دارد حضور هرگونه نیروی نظامی بیگانه در خاک خود بدون موافقت صریح دمشق، اشغالگری و تهاجم بوده و سوریه بر این اساس با آن تعامل خواهد کرد».

وزارت خارجه سوریه از شورای امنیتی خواسته است به هیچ کشوری اجازه استفاده از قدرت را به نحوی که در تعارض با قوانین بین‌المللی و نقض منشور سازمان ملل باشد، ندهد.

ترکیه از ابتدای بهمن ماه عملیاتی را علیه شبه نظامیان کرد سوری در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است.