کلمبیا اردوگاه شبه نظامیان را بمباران کرد

منابع رسمی کلمبیا روز پنج‌شنبه اعلام کردند سه شبه‌نظامی عضو ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا که آخرین گروه شبه نظامی فعال در این کشور است، در بمباران یکی از اردوگاه های این گروه کشته و شش شبه نظامی دیگر زخمی شدند.

ژنرال خورخه آرتورو سالگادو، فرمانده عملیات ویژه نیروهای مسلح کلمبیا در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد حمله نظامی روز دوشنبه در بخش رودخانه سان خوان در استان شوکو در شمال غرب کلمبیا در مرز پاناما روی داد.

جامعه بومیان منطقه روز سه شنبه از طریق سازمان ملی بومیان کلمبیا خسارت هایی را که این حمله به وجود آورده بود، محکوم کردند. سازمان ملی بومیان کلمبیا تایید کرد در این بمباران ها یک بومی زیر سن قانونی کشته شده است؛ اما ارتش در گفتگویی رادیویی ضمن اعلام اینکه این شبه نظامیان این نوجوان بومی را استخدام کرده بودند و هر گونه حمله به جمعیت غیرنظامی را رد کرد.

حمله در همان روزی روی داد که خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا گفتگوهای صلح را که با شبه نظامیان مسلح ارتش آزادی بخش کلمبیا در جریان بود، به دنبال حمله به پلیس به حال تعلیق در آورد. این حمله به کشته شدن هفت مامور پلیس و زخمی شدن ده ها نفر دیگر منجر شد.

رئیس جمهور کلمبیا که در ماه اوت دومین دوره ریاست جمهوری‌اش به پایان می رسد، به نیروهای مسلح کلمبیا دستور داد به شدیدترین نحو به این حمله شبه نظامیان واکنش نشان بدهند. خوان مانوئل سانتوس امیدوار است با ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا نیز به توافقنامه مشابهی که در سال 2016 با شبه نظامیان فارک امضا کرد، دست یابد. فارک اکنون خلع سلاح و به یک حزب سیاسی در کلمبیا تبدیل شده است.

کلمبیا بیش از نیم قرن است با قدیمی ترین بحران مسلحانه در آمریکای لاتین درگیر است که به کشته شدن دست کم 260 هزار نفر، ناپدید شدن 60 هزار نفر و آواره شدن حدود 7/4 میلیون نفر در این کشور منجر شده است.