تاثیر کنفرانس سوچی به روند صلح ژنو

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی نه تنها مذاکرات روند صلح سوریه در ژنو را تضعیف نخواهد کرد، بلکه به آن جان تازه‌ای خواهد بخشید.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روس گفت: «اتهاماتی مبنی بر این‌که این کنفرانس روند صلح ژنو را تضعیف می‌کند، حقیقت ندارد. ما می‌خواهیم به روند صلح ژنو جان تازه‌ای بدهیم.»

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به دلیل همکاری روسیه با این نهاد بین‌المللی برای برگزاری این کنفرانس، از مسکو و به طور مخصوص از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قدردانی کرد.

روز 31 ژانویه، شرکت‌کنندگان در کنگره گفتگوی ملی سوریه که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، بیانیه‌ای با 12 بند منتشر کردند که مواضع آن‌ها درباره آینده سوریه را شرح می‌دهد. در این سند آمده است سوریه باید حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود را حفظ کند. همچنین، در این سند تاکید شده است مردم سوریه باید حق داشته باشند از طریق شرکت در انتخابات، سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

بر اساس گفته‌های سازمان‌دهندگان این کنفرانس، 1511 فرستاده به نمایندگی از اقشار مختلف سوریه در سوچی گردهم آمدند. با این‌که 94.5 درصد از شرکت‌کنندگان از قومیت عرب بوده اند، در میان آن‌ها افرادی از قومیت‌های کُرد، ایزدی، آشوری، ارمنی، چچن، داغستانی، آبخازی، ترکمن و دروز نیز حضور داشته اند.