اعتراض مجازی مردم عربستان به افزایش 50 درصدی حقوق شاهزادگان

به نظر می رسد این اقدام دولت سعودی با هدف بهبود روابط با خاندان آل سعود به ویژه بعد از اقدامات صورت گرفته در خصوص مبارزه با فساد انجام می شود اما این اقدام نارضایتی مردم عربستان به ویژه در شبکه های اجتماعی را به دنبال داشته است. معترضان می گویند در حالیکه دولت برای بهبود اقتصاد کشور و جبران کسری بودجه سیاست های ریاضتی را در پیش گرفته است، افزایش 50درصدی حقوق شاهزاده ها که اساسا کار مهمی در کشور انجام نمی دهند ظلم به طبقات ضعیف جامعه محسوب می شود.

شمار دقیق شاهزاده ها در عربستان معلوم نیست اما درباره میزان حقوق آنها پیشتر سایت ویکی لیکس یک سند آمریکایی منتشر کرده بود که در آن به مقرری شاهزادگان سعودی تا 270 هزار دلار اشاره شده بود.

دولت عربستان آبان ماه گذشته حدود 300 تن از شاهزاده ها، تجار وبازرگانان این کشور را به اتهام فساد دستگیر کرد و پس از سه ماه به استثنای 56 تن بقیه را آزاد کرد.

دولت اعلام کرد، از افرادی که آزاد شده اند مجموعا 107 میلیارد دلار دریافت کرده است.

کاهش قیمت نفت از سال 2014 میلادی ، هزینه های سرسام آور دولت عربستان در جنگ علیه مردم یمن، دولت سعودی را با کاهش شدید نقدینگی مواجه کرد به نحوی که دولت این کشور چندی پیش ناچار به ارایه درخواست برای دریافت 10 میلیارد دلار قرض از بانک های جهان شد.

افزایش مالیات، بالا رفتن قیمت بنزین، فراورده های نفتی و سایر خدمات دولتی، مردم این کشور را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.