نقش آفرینی اطلاعات آلمان در حمله به داعش

برای مبارزه با عناصر داعشی که از مناطق بحرانی در عراق و سوریه باز می گردند سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در یک عملیات مخفی ضد داعش که توسط آمریکا هدایت  می شود مشارکت می کند.

هفته نامه اشپیگل در گزارشی در این باره نوشت که از اکتبر سال گذشته سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در عملیات موسوم به Gallant Phoenix همراه با 21 کشور دیگر که توسط آمریکا رهبری می شود مشارکت می کند.

هفته نامه اشپیگل این خبر را با استناد به یک پاسخ محرمانه دولت آلمان به فراکسیون حزب چپ پارلمان این کشور منتشر کرده است. این واحد مخفی، اطلاعاتی را درباره جنگجویان داعش در عراق و سوریه جمع آوری می کند. این عملیات توسط فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا از پایگاه نظامی اردن کنترل می شود.

سازمان اطلاعات امنیت آلمان و ارتش این کشور بر این عقیده اند که این همکاری برای مقابله با خطر ترور از طریق عناصر بازگشته از مناطق بحرانی ضرورت دارد. جمهوری فدرال آلمان ابتدا مشارکت در این عملیات را از بیم اینکه آمریکا بتواند از اطلاعات به دست آمده برای حملات نظامی علیه جنگجویان آلمانی استفاده کند را رد کرده بود.

حدود 950 جنگجوی آلمانی در طول سالهای اخیر به مناطق بحرانی در عراق و سوریه سفر کرده و آنجا به جبهه داعش پیوسته اند. از بین آن ها حداقل 145 نفر کشته شده اند.  محققان در حال حاضر از حدود 705 عنصر خطر در آلمان خبر می دهند که تعداد آن ها پنج برابر بیشتر از سال 2013 است. عناصر خطر به کسانی گفته می شود که از نظر سازمان های امنیتی خطر وقوع حملات تروریستی از طرف آن ها وجود دارد.