تلاش برلین و اروپا برای خلع سلاح هسته‌ای جهان

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه گفت در پی پیشنهاد آمریکا به منظور تقویت و تجدید زرادخانه هسته‌ای خود، اروپا باید در تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان پیشتاز باشد.

گابریل گفت: «همانند دوران جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای جدید ما را در اروپا به شدت به خطر خواهد انداخت. به همین دلیل است که اروپا باید اقداماتی جدید به منظور کنترل و خلع سلاح هسته‌ای انجام دهد».

گابریل این سخنان را در واکنش به انتشار دکترین جدید هسته‌ای آمریکا از جانب پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در روز جمعه بیان کرد. این سند منتشر شده دیدگاه آمریکا درباره تهدیدات هسته‌ای و پاسخ این کشور به این تهدیدات در چند دهه آینده را بیان می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا و کامل کردن آن با افزودن بمب‌های استراتژیک قدرتمند و تسلیحات تاکتیکی کوچک تر «با هدف کاهش احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای» انجام خواهد شد.

گرِگ ویور، نایب رئیس بخش قابلیت‌های استراتژیک ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «آمریکا و ناتو نیازمند طیف گسترده‌ای از بمب‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین هستند» تا روسیه را از استفاده از بمب‌‎های هسته‌ای کوچک خود بازدارند.

وزیر خارجه آلمان همچنین به الحاق کریمه به روسیه اشاره کرد و اعلام کرد این اقدام اعتماد به روسیه را هم در واشنگتن و هم در اروپا سلب کرده است. با این حال، وی درخواست کرد به جای تولید تسلیحات هسته‌‎ای جدید، «به کنوانسیون‌های موجود بدون پیش‌شرط به طور کامل عمل شود». گابریل ادامه داد: «هدف ما در بلند مدت، رسیدن به جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای است».

با این‌که برلین زرادخانه هسته‌ای در اختیار ندارد، وزارت دفاع آمریکا به عنوان بخشی از برنامه خود و به بهانه جلوگیری از حمله شوروی سابق به غرب اروپا، چند کلاهک هسته‌ای در آلمان مستقر کرده است. در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، سیاست‌مداران آلمانی به نگهداری تسلیحات اتمی در این کشور واکنش نشان داده اند. مارتین شولتس، رقیب سیاسی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (در انتخابات ماه سپتامبر در این کشور) در دوران رقابت‌های انتخاباتی درخواست کرد بمب‌های هسته‌ای آمریکایی از خاک آلمان خارج شوند.

تاکنون، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین دکترین جدید هسته‌ای آمریکا را محکوم کرده اند.