اعتراضات گسترده صنفی معلمان در کردستان عراق

در بخشی از بیانیه صادر شده توسط معلمان ناراضی با توصیف شرایط کنونی به عنوان یک جنگ روانی علیه معلمان تاکید شده است که بایکوت و اعتراضات ادامه خواهد داشت و هیچ اراده ای نخواهد توانست مانع از ادامه این اعتراضات شود.

همزمان کمیته معلمان ناراضی در منطقه گرمیان در استان سلیمانیه نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از اعتراضاتی که قرار است از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شود تاکید کرد که تلاشهای جدی برای گسترش اعتراضات به تمام شهرهای کردستان عراق در جریان است.

شکریه شیخانی عضو کمیته آموزش و پرورش در پارلمان منطقه کردستان عراق در خصوص این اعتراضات و آغاز مجدد آن به رسانه های کردستان عراق گفت: ما نسبت به وضعیت کنونی معلمان نگران بوده و به همین منظور بزودی با وزیرآموزش و پرورش نشستی برگزار خواهیم کرد تا به راهکاری در راستای حل مشکلات برسیم.

وی افزود: با نمایندگان کرد در پارلمان عراق هم در ارتباط هستیم و از آنها خواسته ایم به تلاشهای خود برای فشار بر دولت مرکزی در راستای پرداخت بودجه ارسالی به کردستان عراق ادامه دهند، واقعیت آن است که با شکم خالی نمی توان تدریس کرد و بایکوت حضور در کلاسهای درس حق طبیعی معلمان است .

در ارتباط با اعتراض معلمان یکی از معلمان ناراضی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: آنها مدت 5 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و با حقوقهای نصف و نیمه که پرداخت می شود امکان امرار معاش برای معلمین کاملا سلب شده است.

معلمین ناراضی بر این باور هستند که آنها سه سال قربانی بی تدبیری مسئولان منطقه کردستان عراق و حالا هم اسیر اختلافات اربیل و بغداد شده اند چرا که تشکیلات منطقه کردستان عراق برای اینکه بغداد را به زیر تعهد پرداخت حقوق معلمان ببرد از پرداخت حقوق به آنها خودداری می کند.

بیش از 3 سال است که معلمین ناراضی در کردستان عراق ضمن برگزاری تجمعات اعتراضی پی درپی همزمان حضور در کلاسهای درس را بایکوت کرده اند اما این تلاشهای اعتراضی تاکنون بدون نتیجه باقی مانده است و مشکلات معلمین پابرجاست.

تشکیلات منطقه کردستان عراق از سال 2012 میلادی علیرغم فروش مستقل نفت در بازارهای جهانی اما با کسری شدید بودجه روبرو شد و در اقدامی که منجر به خشم معلمین شد حقوق کارمندان به کمتر از نصف در ماه کاهش پیدا کرد.

این کاهش حقوق در حالی است که حتی پرداخت آن هم چند ماه یکبار انجام می شود.

اربیل و بغداد اخیرا اعلام کردند با پایان بررسی لیست اسامی حقوق بگیران دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت منطقه کردستان عراق بزودی حقوق کارمندان و معلمان از سوی بغداد پرداخت خواهد شد و به همین منظور وزارت دارایی عراق مبلغ 250 میلیارد دینار در اختیار شعبه کردستان عراق بانک مرکزی قرار داد تا برای حقوق کارمندان هزینه شود .