ترکیه 600 نفر از کردهای سوریه را دستگیر کرد

وزارت کشور ترکیه دوشنبه با اعلام آمار بازداشت‌شدگان، دلیل این دستگیری‌ها را انتشار مطلب در شبکه‌های اجتماعی و اعتراض به عملیات عفرین عنوان کرد.

این بازداشت‌ها بر نگرانی‌ها درباره وضعیت آزادی بیان در ترکیه افزوده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه مخالفان عملیات نظامی آنکارا در خاک سوریه را «خائن» نامیده بود. ترکیه این عملیات را «شاخه زیتون» نام‌گذاری کرده است.

مقام‌های ترکیه تاکنون به دفعات هشدار داده‌اند افرادی که عملیات نظامی ترکیه را «وارونه» جلوه دهند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: «از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون ۴۴۹ نفر به دلیل پخش تبلیغات تروریستی در شبکه‌های اجتماعی و ۱۲۴ نفر به دلیل شرکت در اقدام‌های اعتراضی بازداشت شده‌اند.»

دادستانی ترکیه هفته گذشته دستور بازداشت ۱۱ عضو ارشد انجمن پزشکی این کشور را به دلیل انتقاد از عملیات عفرین صادر کرده بود. این در حالی است که ۱۳ نفر نیز به اتهام حمایت از این انجمن دستگیر شده‌اند.

ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) عملیات خود علیه گروه کرد «یگان‌های مدافع خلق» را آغاز کرد. آنکارا هدف از این عملیات را بیرون راندن «یگان‌های مدافع خلق» از منطقه عفرین در شمال غربی سوریه عنوان کرده است.