هیلاری کلینتون پرونده ارتباط ترامپ با روسیه را کشف کرد

وین نیونز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات‌هایی را که به انتشار یک سند محرمانه از سوی دفتر او اعتراض دارند، هدف انتقاد قرار داد. این گزارش محرمانه که جمعه گذشته منتشر شد، وزارت دادگستری را به سوءاستفاده از برنامه جاسوسی دولت علیه یکی از مشاوران کمپین ترامپ متهم می‌کند.

نیونز جمهوری‌خواه گفت: ما ارتباط روشنی با روسیه می‌بینیم-شما کمپینی دارید که یک شرکت حقوقی، شرکت تبلیغاتی فیوژن جی‌پی‌اس، یک عامل خارجی را استخدام کرده است و بعد از آن اطلاعاتی از روس‌ها در یک کمپین دیگر به دست می‌آورد.

او افزود: اینطور به نظر می‌رسد که آن زمان که کمپین هیلاری کلینتون به آن پرونده دست یافت، باید این تحقیقات ضد اطلاعاتی علیه آن به جریان می‌افتاد. اما چنین اتفاقی رخ نداد.

نیونز همچنین مدعی شد، دادگاه "قانون جاسوسی اطلاعات خارجی" (FISA) که حکم علیه کارتر پیج، مشاور سابق ترامپ را تمدید کرد، از منشاء سیاسی تامین مالی این پرونده‌سازی اطلاعی نداشت. این در حالی است که گزارش شده است که مقام‌ها ماهیت سیاسی این پرونده را فاش کرده بودند.

در یادداشت جمهوری‌خواهان ادعا شده است که وزارت دادگستری آمریکا از اطلاعات پرونده‌ای که کریستوفر استیل (جاسوس سابق ام‌آی۶) جمع‌آوری کرده بود، برای گرفتن حکم جاسوسی علیه کارتر پیج استفاده کرد. با این حال، یادداشت مذکور به وضوح نشان می‌دهد که تحقیقات فدرال روسیه با اطلاعاتی درباره جورج پاپادوپولوس، کارمند سابق کمپین ترامپ جرقه خورد نه این پرونده.

جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است، کرملین گروه‌های آمریکایی را در سال ۲۰۱۶ هک کرد تا به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند. اظهارات نیونز ساعاتی پس از آن مطرح شد که کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء رای داد که گزارش واکنشی دموکرات‌ها هم منتشر شود. دموکرات‌های این نهاد به رهبری آدام شف می‌گویند، گزارش آنها ادعاهای گزارش جمهوری‌خواهان را بند به بند رد می‌کند. ترامپ اکنون پنج روز فرصت دارد تا درباره انتشار علنی گزارش دموکرات‌ها اظهارنظر کند؛ درست مانند گزارش جمهوری‌خواهان.