آمریکا سعی به کشاندن طالبان به پای میز مذاکره دارد

معاون وزیر امورخارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد این کشور تلاش می‌کند برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران افغانستان، گروه طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هر گونه مذاکره با طالبان را در مرحله کنونی رد می‌کند، جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه این کشور در بازگشت از سفر به افغانستان گفت: تمام سران افغانستان بر سر ایجاد شرایط لازم برای حضور طالبان در پای میز مذاکره موافقند.

سالیوان که در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخن می‌گفت، همچنین ابراز امیدواری کرد مقامات پاکستان نیز در متقاعد ساختن طالبان برای ورود به روند صلح افغانستان کمک کنند.

ماه اوت گذشته، ترامپ سیاست خود را در خصوص افغانستان روشن کرد و در آن چراغ سبز خود را برای آغاز چنین گفت و گویی با طالبان نشان داد. اما ماه ژانویه و پس از آن که وقوع حمله‌ای تروریستی در کابل به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد، رئیس جمهوری آمریکا هر گونه مذاکره را در آینده‌ای نزدیک رد و تاکید کرد: «در مرحله کنونی، آماده گفت و گو نیستیم. ما نمی‌خواهیم با طالبان مذاکره کنیم. شاید وقت آن برسد، اما زمان می‌برد».

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش در برابر کمیته روابط خارجی سنا، تلاش کرد تا میان سطوحی از طالبان که مواضع میانه روتری دارد، با بخش تندروی آن تمایز قایل شود.

وی در پاسخ به پرسشی که اعضای دموکرات این کمیته در مورد موضع گیری ماه ژانویه ترامپ، مطرح کردند، گفت: «رئیس جمهور ترامپ در واکنش به حملات تروریستی ماه گذشته در کابل چنین موضعی در پیش گرفت. بخش مهمی از طالبان آمادگی گفت و گو ندارد و زمان زیادی نیاز است تا آن‌ها آماده مذاکره شوند».

سالیوان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که آیا طالبان می‌توانند در مذاکرات صلح جایگاهی داشته باشند، اظهار داشت: «گمان نمی‌کنم عناصری که حمله ماه گذشته را (در کابل) رقم زدند، جایی در گفت و گو‌ها داشته باشند، آن‌ها اراده‌ای برای حضور در پای میز مذاکره ندارند».

وی خاطر نشان کرد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز قاطعانه اعلام کرده است با عاملان قتل مردان و زنان و کودکان بیگناه در کابل مخالف است.