مخالفان اسرائیل متحد می‌شوند

«نایف حواتمه» دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده و در این دیدار توافق‌هایی صورت گرفته است.

حواتمه در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» تصریح کرد دیدار وی با نصرالله 6 ساعت طول کشیده و بر نکات بسیاری که مهم‌ترین آنها «مقاومت» بوده، توافق شده است.

دبیرکل جبهه مردمی گفت: در خلال جلسه با نصرالله بر لزوم پاسخ به هر حمله اسرائیلی در هر جبهه‌ای از فلسطین یا لبنان توافق شد. حواتمه افزود: مقاومت فلسطین مادر تمام مقاومت‌ها در منطقه است.

توافق «اسلو» یا مانند آن از نظر راهبردی برای فلسطینی‌ها «تخریبگر» بود و اراضی فلسطینی اشغال‌شده را به اراضی مورد منازعه تبدیل کرد.  تعداد شهرک‌نشینان در قدس و کرانه باختری بسیار افزایش یافته و از حدود 37000 نفر به یک میلیون نفر رسیده است.

پانزدهم آذرماه امسال (1396) بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت شناخت. ترامپ با اشاره به مصوبه کنگره این کشور در سال 1995 برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس، تاکید کرد که زمان اجرایی کردن این مصوبه مدت‌هاست که به تاخیر افتاده است. وی سپس رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس را صادر کرد. این اقدام با واکنش‌های گسترده فلسطینی و جهانی روبرو شد.

برخی محورهای منطقه‌ای در راستای اختلاف‌افکنی میان فتح و حماس، هزینه می‌کنند

حواتمه تصریح کرد پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، باید راهبرد جدیدی در روابط با رژیم اشغالگر و قطع ارتباط با این رژیم اتخاذ شود؛ وی همچنین تأکید کرد لغو شناسایی رژیم صهیونیستی توسط تشکیلات خودگردان، گامی در مسیر صحیح است و گروه‌های فلسطینی به خاطر آن مبارزه می‌کنند.

وی در ادامه به اختلافات 11 ساله میان فتح و حماس به دلیل منافع گروهی اشاره کرد و گفت برخی محورهای منطقه‌ای در راستای تفرقه‌اندازی میان فتح و حماس هزینه می‌کنند و باید هوشیار بود.

حواتمه در پایان بر اهمیت سلاح مقاومت و ایجاد واقعیت جدید در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.