اظهارنظرهای تازه "ترامپ" با موضوع قدس

ترامپ طی مصاحبه با نشریه «اسرائیل هیوم» اقدام خود در اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را «نقطه اوج» سال اول ریاست جمهوری‌اش دانسته و گفت: «می‌خواستم روشن کنم که اورشلیم (فقط) پایتخت اسرائیل است.»

وی درباره مرزهای مناطق قدس غربی و شرقی توضیح داد: «از هر چیزی که دو طرف خودشان توافق کنند، حمایت می‌کنم. به گمانم دو طرف باید امتیازهای مهمی به یکدیگر بدهند تا توافق صلح ممکن شود.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه از تصمیم خود درباره قدس پشیمان نیست، افزود: «می‌توانم درک کنم چرا رئیس‌جمهورهای قبلی از وعده خود (درباره قدس) برمی‌گشتند، زیرا فشار فوق‌العاده‌ای روی آنها برای انجام ندادن آن بود.»

نسخه کامل این مصاحبه روز یکشنبه منتشر خواهد شد.

ترامپ در تاریخ 16 آذر طی سخنرانی در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و اعلام کرد به زودی سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهند کرد.

این اقدام واکنش‌ها و اقدامات بین‌المللی گسترده‌ای را درپی داشت. در اولین جمعه پس از این تصمیم، هزاران فلسطینی در قدس، کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

کشورهای مختلف اروپایی نیز تاکید کردند این مسئله چشم‌انداز توافق صلح فلسطین-اسرائیل و اجرای راهکار دو دولتی را به خطر می‌اندازد. سران اروپا اعلام کردند از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به قدس تبعیت نمی‌کنند و این شهر را پایتخت دو دولت می‌دانند.