مذهبی های عراق خواستار خروج آمریکا شدند

جریان‌های مذهبی و جنبش‌های اسلامی عراقی تاکید کردند در صورتی که نظامیان آمریکایی بر باقی ماندن در عراق اصرار بورزند با سلاح آن‌ها را هدف قرار خواهند داد.

این در حالی است که درخواست‌های جریان‌های سیاسی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق با توجه به پایان گروه تروریستی داعش در این کشور، افزایش یافته است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز تاکید کرده است دولت این کشور به سمت کاهش تعداد نیرو‌های ائتلاف در عراق روی خواهد آورد.

اشرف محمد العزاوی خبرنگار شبکه روسیا الیوم در گزارشی درباره سرنوشت حضور آمریکا در عراق گفت: آینده حضور نیرو‌های آمریکا در عراق بدون نظر گرفتن اهداف واشنگتن از باقی ماندن آن‌ها در این کشور همچنان نامعلوم است.

سرنوشت حضور نظامیان آمریکایی به دو راهی توافقنامه‌هایی که بین دولت آمریکا و دولت عراق به امضا رسیده و مخالفت صریح و شفاف جریان‌ها و جنبش‌های مذهبی و سیاسی رسیده است.

جنبش النجباء عراق تهدید کرد: در صورتی که آمریکا بر باقی ماندن نظامیان خود در عراق اصرار کند، از سلاح ضد آنان استفاده خواهد کرد. گردان‌های حزب الله عراق نیز بار دیگر بر مخالفت خود با حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور تاکید کردند. این گردان‌ها نظامیان آمریکا را متهم می‌کنند که در مبارزه با تروریسم جدیت ندارند. این تهدید‌ها که ضد نظامیان آمریکا در عراق صورت می‌گیرد همراه با اظهارات برخی از اعضای فراکسیون‌های سیاسی پارلمان عراق است که تاکید می‌کنند پس از شکست نظامی داعش در این کشور دیگر نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی نیست. آن‌ها همواره این سوال را مطرح می‌کنند که نقش این نیرو‌ها در عراق در مراحل آینده با توجه به از بین رفتن داعش چیست؟

سلیم شوقی نماینده پارلمان عراق در این زمینه گفت: «ما فقط پذیرفتیم که مشاورانی از نظامیان آمریکا در عراق حضور داشته باشند تا آموزش‌های لازم را ارائه بدهند و این در سایه وجود داعش معنی داشت، پس حال که تروریست‌های داعش از عراق رانده شده اند، فکر نمی‌کنم نیازی به نیرو‌های بیگانه در خاک عراق باشد».

خبرنگار روسیا الیوم افزود: واشنگتن بر توافقنامه‌های به امضا رسیده با بغداد در داشتن پایگاه‌های نظامی در عراق امیدوار است. در این توافقنامه‌ها از نقش آمریکا در عملیات آموزش نظامی سربازان عراقی و پیشرفته کردن توان دفاعی نیرو‌های عراقی، سخن به میان آمده است. واشنگتن به خوبی می‌داند که برخی جریان‌های عراق با حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق مخالفند و این مخالفت‌ها می‌تواند برای آن‌ها تهدید باشد. از این رو آمریکا بر باقی ماندن نیروهایش در پایگاه‌های نظامی در شمال و غرب عراق تاکید دارد تا این نیرو‌ها به دور از جریان‌هایی که با حضور آنان مخالفت می‌کنند، همچنان در این پایگاه‌ها مستقر باشند.

عباس البیاتی از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: «ارتش آمریکا سه ماموریت دارد، که در آموزش، مسلح کردن و همکاری‌های اطلاعاتی خلاصه می شود. تعداد آن‌ها هم باید بسیار محدود باشد و البته رو به کاهش است. از این رو ما هیچ گاه اجازه نخواهیم داد که حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق با پایگاه‌های دایمی همراه باشد».

خبرنگار روسیا الیوم افزود: حیدر العبادی نخست وزیر عراق از یک برنامه دولتی برای کاهش نیرو‌های ائتلاف به طور تدریجی خبر داد. این اظهارات العبادی احتمال دارد برای کاهش تنش ناشی از خشم مخالفان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق باشد. نیرو‌های آمریکایی هفت سال است که در عراق حضور دارند و نام آن‌ها از اشغالگر به عنوان دیگری که همان مبارزه با تروریسم است تغییر یافته است.

آنچه در این باره روشن است این است که حیدر العبادی می‌خواهد نیرو‌های ائتلاف را در عراق کاهش دهد، اما آنچه نامعلوم است سرنوشت حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور است. اگر شرایط امنیتی در عراق همواره متغیر باشد، آنچه امروزه در این کشور به اثبات رسیده این است که عراق نیرو‌هایی بومی در اختیار دارد که در جنگ به خوبی حرفه‌ای و کارکشته شده اند.