خوابی که آمریکا برای سوریه دیده است

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا قرار است این مساله را در نشست قریب الوقوع در رم با دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش مطرح کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در حال حاضر هزاران بازداشت شده داعشی از جمله صدها شبه‌نظامی خارجی از کشورهای مختلف را تحت بازداشت دارند. این مساله در روزهای اخیر بسیار اهمیت یافته به ویژه بعد از آنکه نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند دو تن از اعضای انگلیسی گروه تروریستی داعش را موسوم به "بیتلز" که مسئول سر بریدن گروگان‌ها بودند، بازداشت کردند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که انتقال این دو شبه‌نظامی خارجی به زندان گوآنتانامو واقع در کوبا یک گزینه محسوب نمی‌شود و رهبران انگلیسی نیز تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند این دو مرد به لندن بازگردند.

کاترین ویلبارگر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی گفت: ما در رابطه با شبه‌نظامیان خارجی بازداشت شده، با اعضای ائتلاف ضد داعش در حال رایزنی و همکاری هستیم و انتظار می‌رود این بازداشت شدگان برای محاکمه به کشورهای خودشان بازگردند.

وی افزود: وزرای دفاع ملزم هستند و این فرصت را دارند تا به دیگر وزرا یا دیگر اعضای کابینه کشورشان اهمیت این مساله برای این ماموریت و این کمپین را توضیح دهد تا مطمئن شوند که پاسخ مناسبی به این مشکل داده می‌شود.

ویلبارگر به خبرنگارانی که همراه ماتیس به اروپا سفر می‌کنند، گفت: هدف اصلی دور نگه داشتن این شبه‌نظامیان خارجی از میدان‌های جنگ و جلوگیری از سفر آنها به دیگر شهرهاست.

وی افزود: مساله ظرفیت بسیار جدی است. نیروهای دموکراتیک سوریه تقریبا روزانه ۴۰ شبه‌نظامی را بازداشت می‌کنند. موفقیت در این کمپین بدان معناست که شما افراد بیشتری را از این میدان جنگ بیرون کنید درغیراین صورت این زندان‌ها نهایتا پر خواهند شد.

همزمان با اینکه داعش بخش‌های وسیعی از سوریه را تحت کنترل خود درآورد صدها شهروند خارجی به آنها پیوستند و این نگرانی را به وجود آوردند که تروریسم را با خود به کشورهایشان برگردانند.

مسائل حقوقی نیز در این بین بسیار مهم هستند. اکثر کشورها از جمله آمریکا نمی‌خواهند این بازداشت شدگان به کشورهایشان بازگردند مگر آنکه اسناد و مدارک کافی برای محاکمه آنها وجود داشته باشد و در چنین بازداشت‌هایی در میدان‌های جنگ مساله جمع آوری اسناد و مدارک بسیار دشوار است.

ویلبارگر گفت: مساله این بازداشت شدگان تنها یکی از موضوعاتی است که وزرای دفاع در جریان این نشست قریب الوقوع درباره آن مذاکره خواهند کرد.