"زوما" تنها ماند!

روزنامه تایمز لایو از قول منابع مطلع روز سه شنبه گزارش داد که کمیته اجرایی حزب حاکم کنگره ملی آفریقای جنوبی تصمیم خود را در جریان 13 ساعت جلسه که ساعت 3 بامداد به وقت محلی به پایان رسید، اتخاذ کرده و از جاکوب زوما، رئیس جمهوری این کشور خواسته تا از سمتش کناره‌گیری کند.

اوایل روز سه شنبه، آژانس خبری SABC آفریقای جنوبی گزارش داد که حزب حاکم این کشور به زوما 48 ساعت زمان داده تا از سمتش کناره گیری کند.

زوما که از 2003 در راس قدرت در آفریقای جنوبی قرار دارد، با یکسری اتهامات فساد روبروست و همین مساله باعث تنش‌های سیاسی و نارضایتی مردمی از وی شده است اما خودش این اتهامات را رد می‌کند.

در ششم فوریه سال جاری میلادی بود که پارلمان آفریقای جنوبی تصمیم گرفت تا در بحبوحه درخواست‌ها برای کناره گیری زوما از قدرت،‌ سخنرانی وی را به حالت تعلیق در آورد.

اگرچه دوره ریاست جمهوری زوما در اواسط 2019 پایان می‌یابد، ‌اما هنوز اعلام نکرده که آیا می‌خواهد به صورت داوطلبانه از سمتش کناره‌گیری کند یا خیر.

در سال ۲۰۱۶ عالی‌ترین دادگاه آفریقای جنوبی حکم داد که زوما قانون اساسی را نقض کرده چون پولی که خرج خانه شخصی‌اش کرده را به دولت پس نداده است.

سال گذشته دادگاه عالی تجدید نظر حکم داد که وی باید در ارتباط با یک معامله سلاح در سال ۱۹۹۹ با ۱۸ اتهام فساد، کلاهبرداری، اخاذی و پولشویی روبه‌رو شود.