اظهارات سفیر روسیه در آمریکا درباره روابط مسکو-واشنگتن

سفیر روسیه در آمریکا بر اهمیت بر طرف کردن اختلافات در روابط دو جانبه مسکو و واشنگتن تاکید کرد و افزود همکاری مناسب میان دو کشور برای حل تهدیدهای جهانی از جمله تروریسم، ضروری است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در سخنرانی خود به مناسبت روز «کارمند دیپلمات روسیه» گفت: «مهم است که شرکای آمریکایی خود را متقاعد کنیم ضرورت شدید بهبود گفتگوهای دوجانبه را درک کنند. همکاری روسیه و آمریکا همچنان عامل تعیین‌کننده‌ای است که بر تمامی فرآیندهای مهم جهانی تاثیر می‌گذارد. تنها با هم می‌توانیم طاعونی که بشریت را به خطر انداخته است (تروریسم) شکست دهیم. پس از اتحاد می‌توانیم پایه‌های ثبات استراتژیک را تقویت و درگیری‌های منطقه‌ای را حل کنیم.»

اظهارات سفیر روسیه در آمریکا در حالی مطرح شده است که روابط دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا در سال‌های اخیر و خصوصا پس از ادعای واشنگتن مبنی بر دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، به سردی گراییده است. در سال 2017، آمریکا و روسیه علیه یکدیگر در بحث تعداد کارکنان و دارایی‌های دیپلماتیک اقدامات متقابلی انجام دادند که به تشدید تنش‌ها در روابط دو جانبه منجر شد.

دیپلمات‌های ارشد روسیه به طور مکرر از واشنگتن درخواست کرده اند اقدامات دوجانبه‌ای را برای پایان دادن به این تنش‌ها انجام دهند. در اواخر سال 2017، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، تحریم‌های ضدروسی وزارت خزانه‌داری آمریکا را محکوم کرد و گفت هر گونه تلاش مبنی بر اجبار روسیه به تغییر رویه خود، موجب نگرانی خواهد شد.

ریابکوف گفت: «تازه‌ترین اقدام ضدروسی آمریکا، روابط دو کشور را بیشتر به سوی بن‌بست سوق می‌دهد.»

در ماه دسامبر سال 2017، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهور روسیه، وضع روابط میان روسیه و آمریکا را ناامیدکننده‌ترین رخداد سال اعلام کرد.

پسکوف گفت: «موضع واشنگتن در قبال کشور ما تنها باعث تاسف است.»