رویارویی کاخ‌سفید با زنجیره‌ای ناتمام از رسوایی‌ها

در پی اظهارات مقامات دفتر تحقیقات فدرال آمریکا مبنی بر اینکه اظهارنظر امنیتی رابرت پورتر، دبیر کارکنان کاخ سفید حاوی اطلاعاتی است که او را از تداوم فعالیت در سمتش منع می کرد، مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در این زمینه تحقیق می کند.

 خبرنگار المیادین در آمریکا در گزارشی از واشنگتن اعلام کرد، این روزها کاخ سفید با زنجیره ای ناتمام از رسوایی ها و تحقیقات روبروست. ده‌ها استعفا و برکناری که آخرین آن استعفای رابرت پورتر، دبیر کارکنان کاخ سفید است بخشی از این زنجیره است. پورتر پس از آن استعفا کرد که دو همسر سابقش او را متهم کردند آنان را مورد آزار جسمی قرار می داد ضمن اینکه او زمانی وارد سمت عالی دولتی شد که هنوز تحقیقات امنیتی درباره او نهایی نشده بود. در چنین شرایطی گواهی مقامات امنیتی نشان می دهد کاخ سفید در واگذاری مناصب، به توصیه های نهادهای امنیتی توجه ندارد، نکته ای که بیانگر اختلاف میان کاخ سفید و نهادهای امنیتی آمریکاست. کریستوفر رای، مدیر دفتر تحقیقات فدرال می گوید: «اف بی آی در مارس گذشته گزارشی را درباره تحقیقات امنیتی ارائه و این روند را در ماه ژوئیه نهایی کرده و پرونده را در اوایل امسال بسته بود اما در این ماه اطلاعاتی به دستمان رسید که این اطلاعات را نیز به کاخ سفید ارائه کرده ایم.»

بر اساس اظهارات منابع کاخ سفید تحقیقات امنیتی از پورتر حتی پس از کناره گیری او از سمتش نیز ادامه دارد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «دفتر امنیتی در کاخ سفید اواخر سال گذشته اطلاعاتی دریافت کرد اما چون تحقیقات ادامه داشت تا زمان استعفای پورتر تصمیم خاصی اتخاذ نشد.»

خبرنگار المیادین ادامه داد، اختلاف عقیده در رویکرد کاخ سفید و نهادهای امنیتی و تبعات آن بر کاخ سفید موجب شده است تا مجلس نمایندگان وارد عمل شود و درباره ابهاماتی که در پرونده استعفای پورتر و همچنین ابهامی که در سمت مدیریتی او به دلیل عدم مجوز امنیتی وجود دارد، تحقیقاتی را آغاز کند. در این میان برخی شنیده ها حاکی است جان کلی، مدیر کارکنان کاخ سفید به طور عمد به خواسته ها برای استعفای رابرت پورتر بی توجه بود.

از زمانی که دونالد ترامپ، سمت ریاست جمهوری را در آمریکا به دست گرفت، کاخ سفید به صورت دوره ای با تنش هایی مواجه می شود و به نظر می رسد اتفاقات اخیر در ادامه نیز استعفاها و برکناری های بیشتری را در میان اطرافیان رئیس جمهوری آمریکا به دنبال داشته باشد.