افشای پشت پرده حضور نظامی آمریکا در افغانستان

 اسپوتنیک در مطلبی نوشت: پیش از این ارتش ایران در خصوص نقش آمریکا در کمک مستقیم به گروه تروریستی داعش در افغانستان هشدار داده بود. بسیاری از سیاستمداران و مردم افغانستان نیز معتقدند مساله کمک های مخفیانه آمریکا به گروه تروریستی داعش در این کشور حقیقت دارد. براساس گفته های شاهدان عینی، هدف احتمالی آمریکا در افغانستان ایجاد مشکل برای همسایگان این کشور است.

«احمد وحید» یکی از کارشناسان سیاسی افغانستان در این خصوص اظهار کرد بسیاری از مردم این کشور معتقدند حضور نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان در راستای ارائه کمک های مخفیانه برای تحکیم موقعیت داعش است. وی اظهار کرد: «بسیاری از اعضای پارلمان افغانستان نیز مانند شهروندان این کشور معتقدند تروریست های داعش با بالگردهای ناشناس وارد این کشور شده اند. افغان ها بر این باورند که دست مرموز و مخفیانه ای برای تقویت داعش در افغانستان در کار است.»

این در حالی است که آمریکا مبارزه با تروریسم را بهانه ای برای حضور دائم نظامیان خود در خاک این کشور قرار داده است. با گذشت 17 سال از حضور آمریکایی ها در خاک افغانستان، واشنگتن هیچ گونه خسارات مادی و تلفات جانی قابل ملاحظه ای متحمل نشده و هنوز هم قادر به پیروزی در این مبارزه نیست. در مقابل، در این بازه زمانی تعداد عملیات های گروه های تروریستی در افغانستان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: «باید بخاطر سپرد که آمریکا نظامیان خود را در سال 2001 به افغانستان اعزام کرد و هدف واشنگتن از اعزام نیروهای نظامی نابودی القاعده بود که در آن زمان تنها گروه تروریستی فعال در افغانستان به شمار می رفت. اکنون پس از گذشت 17 سال، افغانستان با بیش از 20 گروه تروریستی دست و پنجه نرم می کند. چرا آمریکا هزاران میلیارد دلار صرف چنین جنگی کرده است؟ چرا هنوز ائتلاف بین المللی موفق به ختم این جنگ نشده است؟ چرا حضور 150 هزار نیروی نظامی ائتلاف بین المللی در افغانستان نتوانسته است امنیت این کشور را تضمین کند؟»

وی همچنین به افزایش شدید تولید مواد مخدر در افغانستان از سال 2001 به بعد اشاره کرد و گفت آمریکایی ها مدعی هستند گروه های تروریستی از طریق فروش مواد مخدر کسب درآمد می کنند؛ با این حال، هیچ مبارزه جدی و مؤثری علیه تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور انجام نشده است.

تمامی این موارد پرسش هایی را درخصوص حقیقت حضور آمریکایی ها به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان مطرح می کند. به نظر می رسد هدف آمریکا از حمایت از گروه های تروریستی نظیر داعش ایجاد تهدیداتی علیه کشورهای منطقه، از جمله ایران، روسیه و چین است که روابط دوستانه ای با آمریکا ندارند.