تبرئه؛ سرنوشت زندانی مغربی پس از ۱۴ سال حبس در گوانتانامو

یونس الشقوری، ­یک تبعه ۴۹ ساله مغرب که بعد از گذراندن ۱۴ سال حبس در زندان گونتانامو آمریکا هنگام بازگشت به کشورش به اتهام «اخلال در امنیت کشور» تحت پیگرد قرار گرفته بود، تبرئه شد.

خلیل ادریسی، وکیل این زندانی گوانتانامو روز جمعه با اعلام این مطلب که روز پنجشنبه شعبه جنایی دادگاه تجدید نظر رباط، تبرئه این زندانی را اعلام کرده است، خاطر نشان کرد: «اشتباهی که رخ داده بود (..) پذیرفته شد، زیرا اتهاماتی که برای آن‌ها یونس الشقوری تحت تعقیب قرار گرفته بود، متناقض بودند و هیچ منطقی در آن‌ها وجود نداشت».

یونس الشقوری که در دسامبر ۲۰۰۱ در افغانستان به اتهام داشتن روابط احتمالی با شبکه تروریستی القاعده بازداشت شده بود، به نوبه خود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «این پایان یک کابوس است».

وی با تاکید بر این که سفر وی به افغانستان برای اهداف بشردوستانه بود، هرگز از اعلام بی گناهی خود دست برنداشت.

خبرگزاری رسمی مغرب، مپ، نیز به نقل از دادگاه، گزارشی از تبرئه این زندانی سابق گوانتانامو منتشر کرد.

الشقوری بعد از حدود ۱۴ سال حبس بدون محاکمه در زندان نظامی گوانتانامو آمریکا واقع در کوبا، آزاد شده و در سپتامبر ۲۰۱۵ به کشور خود بازگردانده شده بود.

دستگاه قضایی مغرب که درباره پرونده‌های مظنون به فعالیت‌های تروریستی بسیار فعال است، به اتهام «تاسیس یک گروه جنایی و تعرض به امنیت داخلی کشور» وی را تحت تعقیب قرار داده بود.

الشقوری در ماه مه ۲۰۱۷ در مغرب به پنج سال حبس قطعی محکوم شده بود، اما وی برای این حکم درخواست تجدید نظر کرده بود.

این زندانی سابق گوانتانامو روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اطمینان داد «آن محکومیت ناعادلانه بود، من می‌دانستم که بیگناهی من در نهایت اثبات خواهد شد».

الشقوری با توصیف زندان گونتاناهو به منزله «زندانی هولناک» که «هر روز با بازجویی، شکنجه جسمی و روحی» همراه بود، افزود «من فقط امروز احساس می‌کنم که صفحه زندان گوانتانامو ورق خورده است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه ژانویه با لغو دستور باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا که پیش بینی کرده بود این زندان که مدافعان حقوق بشر آن را بسیار قبیح توصیف کرده بودند، بسته شود، تصمیم گرفت زندان گوانتانامو را باز نگهدارد و زندانیان جدیدی به آنجا فرستاده شود.