داستان ایوانکا ترامپ کره شمالی

خواهر رهبر کره شمالی که به عنوان نماینده کشورش در بازی‌ های المپیک به کره جنوبی سفر کرده بود روز شنبه 10 فوریه در جریان دیدارش با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی دعوت برادرش را تسلیم وی کرد.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی از آمادگی مون جائه این برای دیدار با کیم جونگ اون در «زودترین زمان ممکن» خبر داد.

«کیم یو جونگ» به عنوان نماینده ویژه کشورش در بازی های المپیک زمستانی به کره جنوبی سفر کرده بود.

ملاقات احتمالی رهبران دو کره با یکدیگر از سال 2007 تاکنون بی سابقه خواهد بود.

دیدار احتمالی رهبران دو کره با یکدیگر سومین دیدار این چنینی خواهد بود. رهبران وقت دو کشور پیش از این تنها در سالهای 2000 و 2007 در «پیونگ یانگ» پایتخت کره شمالی با یکدیگر ملاقات کرده بودند.

اگر این دیدار برگزار شود و نتیجه بدهد، خواهر کیم جونگ اون را نه تنها پیک المپیک زمستانی، بلکه پیک آشتی و صلح دو کره باید دانست.

افزایش حضور کیم در انظار عمومی می تواند به معنای استراتژی جدید دولت کره شمالی برای بهبود چهره برادرش در اذهان شرق و غرب همزمان باشد.

کیم یو جونگ زن مرموزی است که زندگی او ابهامات بسیاری دارد:

زندگی نامه

کیم یو جونگ دختر «کیم جونگ ایل» رهبر فقید کره شمالی و همسرش «کو یونگ هوئی» در 26 سپتامبر 1987 متولد شد. کیم یو جونگ جوان ترین فرزند از هفت فرزند کیم جونگ ایل و خواهر کوچک تر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و تنها خواهر تنی او است. مادرش «کوی یونگ هویی» عضو تئاتر هنری معتبر «مانسودائه» و همسر قانونی کیم جونگ ایل بود.

او و برادرش «کیم جونگ اون» با توجه به نقاط اشتراکشان در سال های تنها بودن در دوره تحصیل در سوئیس در سال های 1996 تا 2000 روابط نزدیکی با هم دارند. کیم جونگ اون ۴ سال از او بزرگ ‌تر است.

کیم یو جونگ در خانه تدریس خصوصی دریافت می کرد و در دهه 1990 و اوایل سال 2000 همراه با کیم جونگ اون در دو مدرسه در نزدیکی شهر «برن» سوئیس ادامه تحصیل داد. او بعدها در دانشگاه نظامی «کیم ایل سونگ» در کره شمالی تحصیلات عالی را ادامه داد و مدت کوتاهی پس از آن در اروپایی غربی تحصیل کرد.

او همچنین در دانشگاه کیم ایل سونگ کامپیوتر خواند.

ورود به سیاست

کیم یو جونگ اولین بار در کنار منشی شخصی پدرش و معاون او در سومین کنفرانس حزب کارگران در سپتامبر 2010 دیده شد.

در سال 2012 او پست مدیر تور را برای کیم جونگ اون در چارچوب کمیته دفاع ملی ایفا کرد.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که کیم یو جونگ در اکتبر 2014 و در هنگام بیماری برادرش وظایف دولتی او را ایفا می کرد. در نوامبر 2014، وی به عنوان معاون رئیس اداره تبلیغات حزب حاکم معرفی شد.

«مایکل مددن» کارشناس کره شمالی در وب سایت « 38 North» در دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: «او به عنوان یکی از نزدیکان کیم، وظایف اداری دیگری را هم انجام می داد - گزارش ها را دریافت و آنها را برای برادرش خلاصه می کرد، دستورالعمل های او را ارسال می کرد و مقامات ارشد را مواخذه می کرد.» او گفت: «این اتفاق همچنین زمانی افتاد که کیم جونگ ایل رهبر سابق در تابستان و پاییز سال 2008 سکته مغزی شدیدی را پشت سر گذاشت.»

ارتقاء مقام

جایگاه او در حکومت با ورود او به دفتر سیاسی (پولیت ‌بورو) تقویت شده‌ است.

در جدیدترین تصاویری که در مهرماه امسال منتشر شده، کیم یو جونگ در کنار «چوئه ریونگ هائه» دست راست رهبر کره شمالی و معاون رئیس حزب و در نزدیکی «کیم پیونگ هائه» و «او سو یونگ» دبیران حزب حاکم کره شمالی نشسته است.

در کره شمالی آرایش نشستن شرکت‌ کنندگان در سخنرانی رهبر این کشور پیام‌ های زیادی را به همراه دارد و نشان می ‌دهد که خواهر او به بالاترین رده‌ های حکومت کره شمالی رسیده است.

این در حالی است که در ماه اکتبر گزارش شد که کیم یو جونگ در حزب کارگران ترفیع یافته و در دفتر سیاسی منصوب شده است.

گزینه بعدی رهبری؟

با وجود نقش فعال کیم یو جونگ در دولت کیم جونگ اون، این زن در جهان خارج کم تر شناخته شده است.

در ماه ژانویه وزارت خزانه داری آمریکا، کیم یو جونگ، 29 ساله را به همراه دیگر مقامات کره شمالی به دلیل نقض شدید حقوق بشر تحریم کرد.

این نشان می دهد که سابقه او واضح تر از چیزی است که باور آن می رفت و با قدرت خانواده کیم بیش از حد گره خورده است.

کیم یو جونگ یکی از نزدیک ترین ها به رهبر کره شمالی است اما با توجه به ماهیت پدرسالارانه فرهنگ سیاسی کره شمالی، او کاندیدایی برای رهبری در این کشور نیست.

مشارکت در المپیک و حرکت به سمت آشتی

مشارکت کره شمالی در بازی‌ های المپیک زمستانی در کره جنوبی نشان ‌دهنده گرم شدن روابط میان دو کره است. اما کارشناسان می ‌گویند این مشارکت احتمالا اثری روی برنامه هسته ‌ای کره شمالی نخواهد گذاشت.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی در جریان دیدارش با رئیس جمهور کره جنوبی دعوت برادرش را تسلیم وی کرد.

آمریکا و کره جنوبی در زمینه ارتباط دیپلماتیک با کره شمالی به توافق هایی رسیده ‌اند که ممکن است به مذاکرات مستقیم و بدون پیش شرط واشنگتن و پیونگ یانگ بینجامد.

«مایک پنس» معاون دونالد ترامپ در بازگشت از مراسم بازی‌ های المپیک زمستانی در گفتگو با واشنگتن پست با اعلام این خبر گفت که دولت آمریکا «حداکثر فشار بین‌ المللی» را به کره شمالی وارد خواهد کرد اما در عین‌حال امکان مذاکرت با پیونگ‌ یانگ را نیز در نظر می‌ گیرد.

پنس افزود: «نکته این است که هیچ کدام از تحریم‌ ها و فشارها تا زمان مشاهده گامی مثبت برای قانع کردن متحدان ما در زمینه خلع سلاح هسته‌ ای از سوی کره شمالی برداشته نخواهد شد.» وی افزود: «فشارهای بین‌ المللی با شدت ادامه خواهد یافت اما اگر می‌ خواهند حرف بزنند ما هم حرف می‌ زنیم.»

بر اساس گزارش‌ ها، معاون اول ترامپ که برای ابراز مخالفت آمریکا با «تبلیغات کره شمالی در المپیک» راهی سئول شده بود در دیدار با مون‌ جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به تفاهم های جدیدی رسیده است.

با این وجود پیونگ یانگ به وضوح اعلام کرده است که قصدی برای مذاکره درباره توقف برنامه موشکی و هسته‌ ای خود جهت توقف تحریم‌ ها را ندارد.

روابط میان دو کره پس از دو سال قطع کامل راه‌ های دیپلماتیک پس اظهار تمایل رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی خود، نسبت به شرکت ورزشکاران و هیات‌ های همراه این کشور در مسابقات المپیک زمستانی و استقبال کره جنوبی از این موضوع رو به بهبودی گذاشت.

در دهه‌ های گذشته و به ویژه در نخستین سال‌ های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در زمانی که احتمال نزدیکی دو کره بیش از پیش پررنگ می‌ شد، امکان نقش‌ آفرینی سنتی آمریکا در شرق آسیا کمرنگ شده بود. با این حال عدم تفاهم هسته‌ ای پیونگ‌ یانگ و واشنگتن باعث شدت بی‌ سابقه فعالیت‌ های موشکی کره شمالی تا به امروز شده است. در صورتی که سئول مطمئن شود سلاح همسایه شمالی به سوی این کشور نشانه نخواهد رفت، احتمال اتحاد متحدان منطقه‌ ای واشنگتن علیه دولت کیم جونگ اون سخت‌ تر از همیشه خواهد بود.

ایوانکا ترامپِ کره شمالی؟

بسیاری کیم یوجونگ را – از لحاظ شکل و رفتار - شبیه به «ایوانکا ترامپ» دختر بزرگ رئیس جمهور آمریکا دانسته اند. ایوانکا مانند کیم، منافعی جدای از سیاست پدرش دارد. و مانند کیم، ایوانکا سمتی رسمی در دولت خانوادگی اش دارد.

اما به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این شباهت ها به همین جا ختم نمی شود. هم کیم و هم ایوانکا ویترین زیبا، خندان و و فریبنده ای را برای پوشش برنامه های مضر و خطرناک سیاسی برادر و پدرشان به ترتیب، فراهم می کنند. به این ترتیب، خواهر رهبر کره شمالی و دختر بزرگ رئیس جمهور آمریکا، نقاط مشترکی در فریبکاری دارند.

زندگی شخصی

طبق گزارش‌ ها، کیم یو جونگ در ژانویه 2015 با پسر «چوئه ریونگ هه» دبیر قدرتمند حزب حاکم کره شمالی ازدواج کرده است. با این حال منابع دولتی کره جنوبی صحت این گزارش ها را تایید نکرده اند.

کیم یو جونگ باردار بود و انتظار می رفت در مه 2015 صاحب فرزندی شود. پدر او که هنوز شناسایی نشده، به نظر می رسد یکی از همکلاسی های او در دانشگاه کیم ایل سونگ و یا یک مقام در اتاق 39 حزب حاکم کره، یا مشغول به کار در واحد نظامی مسئول محافظت از رهبر کشور بوده باشد.