اظهارات جنجالی خبرنگار آلمانی در ترکیه

«دنیز یوسل»، خبرنگار ترکیه‌ای آلمانی‌تبار که در ترکیه بازداشت شده بود و روز جمعه آزاد شد، اعلام کرد «گروگان» آنکارا بود و دستگاه قضایی ترکیه هرگز به او تفهیم اتهام نکرده است.

یوسل جمعه شب پس از بازگشت به برلین در توئیتی نوشت: «چیزی که مسخره است این است که من هنوز نمی دانم چرا یک سال زندانی شدم، چرا یک سال گروگان گرفته شدم.»

این نخستین اظهارات این خبرنگار روزنامه آلمانی «دی ولت» پس از آزادی از زندان فوق امنیتی استانبول است که او یک سال و دو روز در آنجا زندانی بود. این خبرنگار 44 ساله که 14 فوریه 2017 در استانبول دستگیر شد، افزود: «من حتی نمی دانم چرا امروز آزاد شدم.»

وی نوشت: «قطعا، من از اینکه آزاد شدم خوشحالم اما طعم تلخ این دوران همیشه با من است.»

بازداشت این خبرنگار که موجی از خشم را در آلمان برانگیخت، به تشدید تنش در روابط برلین و آنکارا که از قبل نیز تیره و تار بود، کمک کرد. دنیز یوسل در پیام خود همچنین در خصوص سرنوشت خبرنگاران ترکیه ای زندانی که هیچ کاری غیر از فعالیت حرفه‌ای خود انجام نداده‌اند، ابراز نگرانی کرد. کمی پیش از آزادی او، دادگاهی در استانبول کیفرخواستی را که در آن 18 سال زندان برای یوسل به اتهام تبلیغ برای یک سازمان تروریستی و تحریک به نفرت درخواست شده بود، پذیرفته بود.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان به نوبه خود اطمینان داد که هیچ توافقی «چه تمیز چه کثیف» با ترکیه برای آزاد شدن این خبرنگار صورت نگرفته است.

گابریل افزود: «ترکیه چیزی (در ازای آزادی دنیز یوسل) درخواست نکرد و نمی تواند چیزی گرفته باشد.»

وی همچنین گفت می خواهد از این پس «بهترین گفتگو» را با ترکیه داشته باشد، کشوری که شریک مهم آلمان در ناتو است و جامعه قابل توجهی از ترکیه‌ای تبارها در آلمان زندگی می کنند.