همکاری مشترک ترکیه و آمریکا برای رویارویی با ی.پ.گ

در این بیانیه دو طرف گروه ی.پ.گ را گروهی تروریستی و شاخه سوری پ.ک.ک خواندند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه این بیانیه را که با عنوان 'بیانیه مشترک همکاری راهبردی ترکیه و آمریکا' منتشر شد، 'بیانگر دور جدیدی از گفتمان دیپلماتیک میان دو کشور' خوانده و اعلام کرد: در این بیانیه همچنین بر مبارزه مشترک با داعش، پ.ک.ک، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی و همچنین شاخه‌های این گروه‌ها تاکید شده است.

 ترکیه در یکسال گذشته با متهم کردن آمریکا به حمایت از تروریست ها، به صورت مکرر مدعی حمایت آمریکا از گروه های تروریستی از جمله داعش و نیز گروه های مبارز کُرد مخالف دولت سوریه شد.

مقامات ترکیه مدعی هستند که آمریکا از سال 2015 به مبارزه با داعش تحت عنوان ائتلاف بین المللی مبارزه علیه داعش وارد سوریه شده و در این مدت به جای مبارزه با داعش، به تسلیح و تجهیز گروه های کُردی سوریه و مخالفان ترکیه از جمله تشکیلات تروریستی پ.ک.ک پرداخته است.

بنا به ادعای مقامات ترکیه، دولت آمریکا بالغ بر پنج هزار کامیون سلاح در اختیار گروه های کُردی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) قرار داده است.

دولت آنکارا مدعی است که گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د، تشکیلاتی تروریستی بوده و با اخراج و تصفیه اعراب، ترکمن ها و سایر گروه های قومی در شمال سوریه، در صدد ایجاد کریدوری کُردی در شمال سوریه و دستیابی و اشغال منطقه شمال سوریه تا سواحل دریای مدیترانه هستند.

ترکیه، هدف آمریکا و این گروه ها را تجزیه سوریه و تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه می داند و این امر را به علت ایجاد کشوری کُردی در مرزهای جنوبی ترکیه مغایر امنیت ملی خود می داند و به همین علت مخالف اقدامات آمریکا در برقراری مناسبات نزدیک با گروه های پ.ی.د و ی.پ.گ است.

ترکیه برای سرکوب گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د از 20 ژانویه عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون با حضور اشغالگرانه در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است.

این عملیات با مخالفت جدی دولت سوریه مواجه شده و کشورهای دیگر نیز خواهان پایان دادن حضور نظامی غیرقانونی ترکیه در خاک سوریه شده اند.