قواعد درگیری سوریه و ترکیه تغییر می کند

یورونیوز روز یکشنبه به نقل از ناظران درباره این توافق در داخل سوریه نقل کرد که اگر این اخبار صحت داشته باشد، قواعد درگیری های سیاسی میان دمشق و آنکارا بزودی تغییر خواهد کرد و شاهد درگیری های نظامی میان دو طرف در آینده نزدیک خواهیم بود.

منابع آگاه در سوریه دیروز اعلام کرده‌اند که دولت سوریه و 'یگان‌های مدافع خلق کرد' به توافقی برای استقرار ارتش این کشور در شهر عفرین دست یافتند.

این منابع سوری گفتند که دولت سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد، پس از مذاکراتی میان دو طرف برای استقرار نیروهای دولتی در شهر عفرین، در راستای مقابله با حمله ترکیه به این شهر، به توافق رسیدند.

همچنین خبرنگار شبکه 'المیادین' در عفرین گزارش داد که دولت سوریه از یگان‌های مدافع خلق حمایت نظامی کرده و برخی از نیروهای کرد از منطقه 'جزیره' در شرق این کشور به عفرین منتقل شده‌اند.

'فیصل مقداد' معاون وزیر خارجه سوریه نیز گفت: دفاع از عفرین خیلی زود عملی می‌شود، به ویژه اینکه یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده‌اند که مخالفتی با ورود ارتش سوریه به شهر کردنشین عفرین ندارند.

خبرگزاری 'اسپوتنیک' روسیه نیز گزارش داد که نیروهای سوریه در روزهای آینده در مناطق کردنشین حضور خواهند یافت.

این خبرگزاری اضافه کرد: آمریکا نسبت به توافق بین کردها و دمشق بی اطلاع است.

روزنامه 'واشنگتن پست' نیز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشت: عملیات ترکیه در عفرین به 'گٍل نشسته' و با موانع چندی روبرو است که مهم ترین آن 'منطقه پرواز ممنوعی' است که روسیه برای هواپیماهای جنگی ترکیه وضع کرده است.

ارتش ترکیه نزدیک به یک ماه است، عملیات گسترده‌ای را در شمال غرب سوریه علیه کردها آغاز کرده که با وجود بر جای گذاشتن تلفات بسیار در هردو طرف درگیر، تاکنون به نتایج قابل توجهی برای آنکارا ختم نشده است.

ترکیه نیروهای مدافع خلق کرد را گروه ترویستی و وابسته به 'حزب کارگران کردستان ترکیه' (پ ک ک) می داند که در دهه های گذشته سعی در دستیابی به استقلال داشته اند.

اما برخلاف انتظار ترکیه حمله ارتش این کشور به شمال سوریه با مقاومت نیروهای کرد مواجه شده است.

نیروهای همپیمان ترکیه در دو روز گذشته مواضع استراتژیکی را به کنترل خود در آورده اند که این موضوع باعث شده فرماندهان کرد درخصوص پذیرش شروط دمشق بازنگری کنند.

منابع کرد اعلام کردند که خواست کردها آن است که نیروهای دولت سوریه در خارج شهر عفرین و در مرزهای آن مستقر شوند، اما نظام چنین مسئله ای را رد می کند و خواهان تحویل گرفتن کنترل همه نهادها و تسلط کامل بر این شهر است.