ائتلاف آمریکا با کردهای سوریه بی شرمانه است

مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ سیاست آمریکا در قبال سوریه را مورد انتقاد شدیدی قرار داده و گفت: "اینکه واشنگتن در مبارزه علیه داعش همچنان به ائتلاف با گروه های کرد موسوم به یگان های مدافع خلقYPG در سوریه تاکید دارد بی شرمانه و غیر قابل قبول است."

وی آمریکا را متهم به ارتکاب خطایی سخت در سوریه کرده و گفت: این بی شرمانه و غیر قابل قبول است که آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه همچنان به ائتلاف با گروه کرد موسوم به یگان های مدافع خلقYPG تاکید دارد. وی همچنان بر موضع آنکارا مبنی بر اینکه این گروه های کرد در سوریه تروریست هستند تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت که آمریکا خطای بزرگی انجام می دهد وقتی برای مبارزه با دیگر سازمان های تروریستی بر یک گروه تروریستی دیگری تکیه می کند. وی این اقدام آمریکا را غیر قابل فهم دانست.

اخیرا مناسبات بین آمریکا و ترکیه در مسئله سوریه کمی بهتر شده بود بعد از اینکه در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه طرفین توافق کردند که در آینده اقدامات خود در سوریه را بهتر با هم هماهنگ کنند. تیلرسون در این دیدار تاکید کرد که هیچ گونه تکروی دیگر وجود نخواهد داشت.

البته وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ واکنش سردی به این اظهارات همتای آمریکایی خود وارد کرده و گفت: من امیدوارم که آمریکا این بار به وعده خود عمل کند.

ترکیه مدتهاست که خواستار توقف کمک های نظامی آمریکا به کردهای سوریه شده است. اما آمریکایی ها همچنان بر تداوم ائتلاف خود با این گروه در سوریه تاکید دارند.

اوغلو همچنین بعد از آزادی "دنیز یوسل" خبرنگار آلمانی که حدود یک سال بود در ترکیه در بازداشت به سر می برد مناسبات با برلین را در مسیر خوبی ارزیابی کرده و تاکید کرد: همچنین با توجه به مذاکرات با همتای آلمانی ام یک جو مثبتی در مناسبات حاکم است.

وی در عین حال گفت: اما هنوز همه چیز تمام نشده است. ما باید حالا تعصبات متقابل را کاهش دهیم .

در روز جمعه "دنیز یوسل" یکی از خبرنگاران آلمانی که حدود یک سال بود در ترکیه در بازداشت به سر می برد آزاد شد. با آزادی وی یکی از بزرگترین موانع موجود در مناسبات بین آلمان و ترکیه برطرف شد.

حالا ترکیه امیدوار به برآوردن بسیاری خواسته های خود از طرف آلمان است.

به نوشته روزنامه آلمانی "پاسایر نوسه پرسه"، بعد از آزادی دنیز یوسل، دولت ترکیه به همکاری های تسلیحاتی قدرتمندانه تر با آلمان امیدوار است.