کره‌شمالی آمریکا را متهم کرد

 کره شمالی با انتقاد از رویکرد مزدورانه آمریکا این کشور را متهم کرد که با دروغگویی درباره فرار اتباع کره شمالی از این کشور تلاش می کند، نظام اجتماعی و سیاسی کره شمالی را در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ کره جنوبی زیر سوال ببرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از فضای مناسبی که به لطف حضور ورزشکاران کره شمالی در بازی‌های المپیک پیونگ چانگ برای آشتی میان دو کره به وجود آمده ناراحت است و تلاش می کند با مطرح کردن ادعای فرار اتباع کره شمالی از کشورشان پیشرفت‌هایی را که در روند آشتی دو کره حاصل شده است، کمرنگ سازد.

رسانه های آمریکایی ادعا می کنند شهروندان کره شمالی که از کشورشان فرار می کنند به علت فضای بسته، محرومیت ها و کمبودهای موجود در کشورشان که ناشی از تحریم‌های سنگین شورای امنیت سازمان ملل متحد است، دست به این کار می زنند. آنها برای این کار ابتدا به چین می روند و گاهی اوقات حتی چندین سال در این کشور زندگی می کنند و سپس از طریق یک کشور ثالث به کره جنوبی می روند. اما پیونگ یانگ برای جلوگیری از فرار شهروندان خود به چین از نیمه دوم سال دو هزار و پانزده نظارت و کنترل‌های مرزی خود را تشدید کرده، موانع الکتریکی در مرزها ایجاد کرده و شمار نیروهای امنیتی را افزایش داده است.

خبرگزاری کره شمالی با انتقاد از رویکرد رسانه های آمریکایی به ویژه سی ان ان و سی بی اس اعلام کرد این رسانه ها گمانه زنی‌هایی دروغین و بی پایه و اساس درباره احتمال پناهنده شدن اعضای هیئت ورزشی المپیک کره شمالی به کره جنوبی مطرح کرده اند.

سی ان ان نهم فوریه همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در گزارشی اعلام کرد بعید نیست که یک یا چند عضو هیئت ورزشی المپیک کره شمالی در پیونگ چانگ از بازگشت به کشورش خودداری کنند و به کره جنوبی پناهنده شوند.