آمریکا حاکمیت ملی سوریه را نقض می کند

سرگئی لاوروف روز دوشنبه در آغاز سخنرانی خود در نشست والدای افزود: آمریکایی ها باید بازی با آتش در سوریه را برای تحقق منافع زودگذر کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه بعضی از بازیگران بین المللی تلاش می کنند از بحران سوریه برای تحقق منافع خود استفاده کنند، گفت: شاهد مواردی از نقض توافق مناطق کاهش تنش در سوریه هستیم و تلاش می کنیم به راه حلی در این باره دست پیدا کنیم.

لاوروف افزود: کنفرانس سوچی پیشرفتی در روند حل بحران سوریه و تعیین آینده این کشور ایجاد کرد. کنفرانس بین المللی والدای 2018 امروز (دوشنبه) با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسما کار خود را در مسکو آغاز کرد. عنوان اصلی این کنفرانس «روسیه در خاورمیانه: بازیگری در همه حوزه ها»ست. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که دیشب وارد مسکو شد از سخنرانان اصلی مراسم آغازین کنفرانس است.

کنفرانس با سخنرانی وزیران امور خارجه ایران و روسیه آغاز شد. اندیشمندان و مقامات حدود 30 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، در این کنفرانس شرایط پس از داعش در سوریه، چشم انداز درگیری های فلسطین و رژیم صهیونیستی، بررسی شرایط یمن، مکانیسم های کمک به لیبی، مسائل کردها، نقش روسیه و ایران در منطقه خاورمیانه و راه های کاهش تنش های منطقه ای را در قالب هشت پنل مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد. باشگاه گفت وگوی والدای از مهمترین و معتبرترین موسسات و اندیشکده های روسیه در سطح جهانی است که هر ساله اجلاس های بین المللی را با حضور اندیشمندان و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در موضوعات مختلف و مهم بین المللی برگزار می کند.