مذاکرات روسیه و عربستان سعودی در خصوص چه بود؟

روز دوشنبه، سفیر عربستان در روسیه گفت مذاکرات بر سر ارسال سامانه دفاع موشکی روسی اس-400 به عربستان در مرحله پایانی خود قرار دارد و اکنون دو طرف در حال بحث درباره جزئیات فنی و تدارکاتی آن هستند.

سفیر عربستان در روسیه گفت: «مذاکرات میان دو طرف بر سر آخرین هماهنگی‌ها درباره سامانه اس-400 ادامه دارد. ما درباره مسائل فنی، به خصوص انتقال فناوری و دانش فنی آن در حال بحث هستیم.»

پیش از این، ولادیمیر کوژین، مشاور فنی و نظامی رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود اسناد مربوط به تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 به عربستان به امضا رسیده و تمامی مفاد آن مورد توافق بوده است.

سامانه دفاع موشکی اس-400، جدیدترین سامانه ضدهوایی دوربرد روسیه است که در سال 2007 برای نخستین بار به بهره برداری رسید. این سامانه به منظور هدف قرار دادن هواپیماها، موشک‌های کروز و بالستیک از جمله موشک‌های میان‌برد و اهداف زمینی طراحی شده است. این سامانه توانایی انهدام اهداف آیرودینامیک تا شعاع 400 کیلومتری و اهداف بالستیک تاکتیکی را که با سرعتی تا 4.8 کیلومتر بر ثانیه در حرکت هستند را تا شعاع 60 کیلومتری دارد. این اهداف شامل موشک‌های کروز، هواپیماهای استراتژیک و تاکتیکی و نیز کلاهک‌های موشک‌های بالستیک می‌شوند.

رادارهای این سامانه دفاعی می‌تواند اهداف را تا شعاع 600 کیلومتری شناسایی کند. موشک‌های این سامانه همچنین قادرند اهداف آیرودینامیک را در ارتفاعات 10 هزار تا 27 هزار متری و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع 2 هزار تا 25 هزار متری از سطح زمین منهدم کند.

بر اساس گزارش‌های اخیر، چین نخستین کشوری بود که این سامانه دفاعی را به روسیه سفارش داد. پس از آن، دولت هند نیز توافقی با روسیه برای خرید این سامانه به امضا رساند. روسیه در سال 2017، قراردادی مشابه را با ترکیه منعقد کرد.