ولیعهد عربستان از چشم پادشاه افتاد

روزنامه الشرق قطر گزارش دادمنابع دیپلماتیک خلیج فارس فاش کردند سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، مدیریت مسئله روابط کشورش با برخی رژیم‌های پادشاهی به ویژه اردن، مراکش و سلطان‌نشین عمان را از فرزندش ولیعهد محمد بن سلمان پس گرفت. پادشاه سعودی پس از اینکه در نتیجه سیاست‌های فرزندش، از تیرگی روابط کشورش با این کشور‌ها نگران شد، مدیریت این موضوعات را خود شخصا برعهده گرفت.

این منابع اعلام کردند: ولیعهد سعودی یک ارتش سایبری شامل هزاران کارمند برای حمله به کشور‌های عربی تشکیل داد که این مسئله با سیاست‌های سعودی چندان همسو نیست؛ زیرا زیر سوال بردن سران این کشورها، نقش مهمی در بحرانی شدن روابط با این کشور‌ها ایفا کرده است و در کنار آن از ابزار کمک‌های مالی به عنوان اهرم فشار استفاده شد.

پایگاه اینترنتی «وطن یغرد» به نقل از این منابع اعلام کرد سیاست عربستان طی دهه‌های گذشته بر ایجاد ائتلاف‌های راهبردی در سطوح عالی با کشور‌هایی مثل مراکش و اردن و دیگر کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس متمرکز بود و در عمل، موضوع پیوستن دو کشور اردن و مراکش به شورای همکاری با این هدف بررسی شد که این دو پشتوانه اصلی برای مقابله با «نفوذ» ایران در منطقه هستند.

این منابع افزودند در عرض چند ماه، روابط بین عربستان و نظام‌های پادشاهی تیره شد این در حالی است که روابط ریاض با عراق و سوریه نیز پیش از این تیره شده بود. همچنین روابط عربستان با تونس، الجزایر و سودان نیز سرد است.

منابع مذکور اضافه کردند عربستان دو ملاک اساسی را برای تعیین ماهیت روابطش با دیگر کشور‌ها در پیش گرفته بود. یکی موضع کشور‌ها در قبال جنگی که عربستان ضد نیروهای انصارالله در یمن آغاز کرد و دومین ملاک موضع کشور‌ها در قبال مسئله تحریم قطر از سوی عربستان و سه کشور عربی دیگر است؛ بنابراین عربستان با هر کشوری که از جنگ در یمن حمایت نکند یا روابطش با قطر خوب باشد، روابط گرمی نخواهد داشت. همین سیاست‌ها سبب سردی روابطش با بیشتر کشور‌های عربی به ویژه کویت، الجزایر، مراکش، اردن و اخیرا سودان شده است.

در همین زمینه مجتهد وبلاگ نویس معروف سعودی گفت: افراد نزدیک به ولیعهد سعودی می‌گویند ولیعهد بسیار نگران، مضطرب و پریشانی از چهره وی نمایان است و زمانی که بخواهد تمرکز کند از نظر ذهنی خسته و کلافه است.