تلاش برای بازگرداندن آبروی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

شبکه «الجزیره» قطر در برنامه این هفته «الاتجاه‌ المعاکس» خود (اؤ راه دور) میزبان «آویخای ادرعی» سخنگوی عربی‌ ارتش رژیم صهیونیستی و «صلاح قیراطه» نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوریه (از طریق ویدئو کنفرانس) بود.

این اولین بار است که یک افسر اسرائیلی میهمان شبکه  الجزیره می‌شود؛ با وجود اینکه ساقط شدن جنگنده «اف-16» رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه، شکست بزرگی برای رژیم صهیونیستی بود، ادرعی در این گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد: « برتری هوایی اسرائیل در سوریه قبل و بعد از این حادثه همچنان پابرجاست و من معتقدم پیام اسرائیل پس از این حادثه به نظام سوریه ومتحدان آن رسید».

وی سپس ادعا کرد: «نظام سوریه و متحدان آن فقط بر حرف تکیه می‌کنند و دلیل این گفته‌ام آن است که اگر سوریه سقوط این جنگنده را اعلام می‌کرد اما اسرائیل آن را تأیید نمی‌کرد هیچ کسی در جهان عرب این موضوع را باور نمی‌کرد».

ادرعی در ادامه ادعاهای خود گفت:« ایران پایگاه نظامی هوایی "تیفور" در حمص را با رضایت "بشار اسد" (رئیس‌جمهور سوریه) اشغال کرد و سپس برای اولین بار سعی کرد از طریق این پایگاه و به وسیله پهپاد، اسرائیل را هدف قرار دهد اما اسرائیل، پهپاد ایرانی را ساقط کرد و سپس از موضع دفاعی وارد موضع هجومی شد و دستگاه کنترل از راه ایران در سوریه و در فاصله 250 کیلومتری از اسرائیل را هدف قرار داد».

وی در پاسخ به این سوال مجری الجزیره که چرا تل‌آویو پس از این حادثه فقط به حملات موشکی و نه هوایی (حمله با جنگنده) اکتفا کرد، گفت: «آنچه مانع از تخریب سامانه پدافند هوایی سوریه و اکتفا به هدف قرار دادن 5 باتری سامانه دفاع هوایی شد، تصمیمی سیاسی بود نه اینکه ترسی از سامانه دفاع هوایی سوریه داشته باشیم».

صلاح قیراطه در این زمینه گفت: «ساقط کردن جنگنده اسرائیلی ساخت آمریکا، پس از 7 سال جنگ تخریبگر علیه سوریه، دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود و این موضوع، قواعد بازی و درگیری را تغییر داد و معادله نبرد در منطقه را تجدید کرد».

وی افزود:« از نظر استراتژی، طی یک عملیات نظامی ممکن است غافلگیری‌هایی رخ دهد که وجهه نبرد را تغییر دهد و ساقط کردن این جنگنده مانع از ورود پهپادهای اسرائیلی به حریم هوایی سوریه می‌شود و از سوی دیگر توانایی ارتش سوریه شناخته شد.

قیراطه درباره روز حادثه گفت: «4 جنگنده اسرائیلی به سوریه حمله کردند و سامانه دفاع هوایی سوریه 25 موشک از نوع «سام 5» شلیک کردند؛ این سلاحی قدیمی بود اما جنگنده اسرائیل را ساقط و به یک جنگنده دیگر آسیب رساند که آن را تل‌آویو اعلام نکرد. این بدان معناست که ارتش سوریه موفق شده اسطوره برتری هوایی اسرائیل را با موشکی قدیمی مربوط به دهه 60، در هم بشکند».

وی تصریح کرد: «دلیل من بر این گفته‌ آن است که اسرائیل در آن روز ترجیح داد با موشک  ، اهدافی در سوریه را بزند (نه جنگنده) یعنی اسرائیل در همان لحظه مجبور شده قواعد درگیری را تغییر دهد و با اعزام جنگنده دیگری به آسمان سوریه دست به ماجراجویی نزند».

صبح روز شنبه، بیست و یکم بهمن‌ماه امسال (1396) بود که رسانه‌های اسرائیلی از سقوط یک جنگنده «اف.16» بر فراز منطقه «الجلیل» در نزدیکی جولان اشغالی خبر دادند، دو خلبان این جنگنده «اجکت» کردند و آسیبی ندیدند.