ابراز نگرانی روسیه از گسترش داعش در افغانستان

سرگئی لاوروف با بیان این مطلب به خبرنگاران، افزود: به دیدگاه سران ائتلاف نظامی به فرماندهی آمریکا مستقر در افغانستان، در باره این تهدید و تدابیری که برای مقابله با آن اتخاذ می کنند، بسیار مشکوک است.

وی گفت: این مسائل در شرایطی بروز کرده است که آمریکا به تازگی راهبرد جدید خود درباره افغانستان را اعلام کرده که در آن بر راه حل نظامی تاکید شده است، اما مشخص نیست که آمریکا علیه چه کسانی در افغانستان نیروی نظامی بکار می گیرد.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از واشنگتن درباره موارد متعدد پرواز بالگردهای ناشناس در افغانستان و فرود آنها در مناطق تحت اشغال تروریست ها (طالبان و داعش) و کمک های احتمالی آمریکا به گروه های جنگجو، توضیح خواسته است.

وی افزود: متاسفانه حضور چندساله آمریکا و ناتو در افغانستان، خطر تروریسم را در این کشور کاهش نداده و حتی تهدید قاچاق مواد مخدر، به مراتب افزایش نیزز یافته است؛ این اطلاعات را سازمان ملل متحد ارائه کرده است و آن را نمی توان نادیده گرفت.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از لاوروف نوشت: ما همچنان از شرکای آمریکایی انتظار داریم به سوال هایی که بارها از سوی مسئولان استان های افغانستان از طرف آمریکایی پرسیده شده است، مبنی بر اینکه چرا بالگردهای ناشناس و بدون نشان در بخش های تحت تصرف جنگجویان فرود می آیند، پاسخ دهند.

وزیر خارجه روسیه گفت: هیچ فردی علت این پروازها را توضیح نمی دهد و مقام های ذیربط تلاش می کنند از پاسخ دادن به این پرسش های طبیعی، طفره روند.

آمریکا از سال 2001 که آسمانخراش (برج)های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک هدف حملات تروریستی قرار گرفت، نیروی نظامی به افغانستان اعزام کرده و از آن زمان نیروهای این کشور با کمک متحدان غربی، عملیات نظامی در افغانستان اجرا می کنند.

با وجود حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان در سال های اخیر، گروه داعش نیز به جمع تروریست های حاضر در افغانستان افزوده شده است.