درخواست وقیحانه کارشناسان اسرائیلی از آمریکا درباره برنامه موشکی ایران

دو کارشناس مسائل کنترل تسلیحات در یادداشتی در نشریه فارن‌پالیسی از آمریکا و اروپا خواسته‌اند تلاش برای محدود کردن برنامه موشکی ایران را صرفاً به مسئله بُرد این موشک‌ها اختصاص ندهند.

بر این اساس، دو کارشناس مسائل کنترل تسلیحات در یادداشتی به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند هنگام همکاری احتمالی با اروپا جهت محدود کردن برنامه موشکی ایران، صرفاً روی مسئله «بُرد» موشک‌ها تمرکز نکند و با چراغ راه قرار دادن یک سند بین‌المللی در زمینه کنترل فناوری موشکی به دنبال ممنوع کردن تمامی موشک‌هایی باشد که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارند.

این پیشنهادات را «آونر گالوو»، رئیس پروژه‌های تحقیقاتی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی اسرائیل و «امیلی لاندو»، رئیس دفتر کنترل تسلیحاتی در همین اندیشکده در نشریه فارن‌پالیسی نوشته‌اند. آنها با بیان اینکه برنامه موشکی ایران یکی از محورهای تلاش‌های دولت ترامپ برای «اصلاح» توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را تشکیل می‌دهد، یادآوری شده‌اند کشورهای اروپایی اخیراً آمادگی خود را برای همکاری با واشنگتن در زمینه برنامه موشکی ایران اعلام کرده‌اند.

«گالوو» و «آندلو» می‌نویسند: «اصرار آمریکا بر پرداختن به برنامه موشکی ایران و آمادگی کشورهای اروپایی برای همکاری در این فرایند، موضوعی است که باید از آن استقبال کرد.»

این دو تحلیلگر اسرائیلی اضافه می‌کنند: «با وجود این، دولت ترامپ برای رسیدگی موثر به چالش‌های ناشی از برنامه موشکی ایران بایستی از تمرکز فعلی‌اش روی موشک‌های دوربُرد ایران دست بردارد زیرا تهدیدهای برنامه موشکی ایران به مسئله قابلیت حمل کلاهک آنها مربوط می‌شود نه بُرد آنها.»

نگارندگان در ادامه پیشنهاد می‌کنند آمریکا و اروپا «نظام کنترل فناوری‌های موشکی» را مبنای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران قرار دهند. رژیم کنترل فناوری موشکی موسوم به «MTCR» که در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری شد، ساز و کاری برای محدودسازی اشاعه موشک و فناوری‌های موشکی است. منتقدان می‌گویند بانیان این رژیم (گروه جی‌هفت) به منظور محدود نگاه داشتن قدرت موشکی دیگر بازیگران بین‌المللی، با مبنا قرار دادن معیارهای سیاسی، حجم گسترده‌ای از موشک‌های کروز و بالستیک را که با هدف حمل کلاهک‌های متعارف ساخته می‌شوند، ممنوع اعلام می‌کنند.

«گالوو» و «آندلو» نوشته‌اند: «چنانچه دولت ترامپ هدفش را مقابله با موشک‌های دوربرد ایران اعلام کند در زمین بازی حکومت ایران بازی کرده است. محدود کردن برنامه موشکی ایران بر اساس برد به تهران اجازه خواهد داد سایر جنبه‌های فناوری موشکی خود، از جمله فناوری‌های مربوط به دقت و شلیک این سلاح‌ها را ارتقاء دهد.»

آنها اضافه کرده‌اند: «در صورتی که سایر فناوری‌های ایران اعم از موشک‌های کروز، فناوری پرتاب ماهواره و پهپادها ممنوع نشوند این کشور مسیر‌ها را به روی خودش جهت ساخت موشک‌های دارای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای باز خواهد دید.»

تحلیلگران اسرائیلی پیشنهاد داده‌اند: «ایالات متحده و اروپا با پایبندی به مفاد 'رژیم کنترل فناوری موشکی' می‌توانند طیف کامل توانمندی‌های موشکی ایران را کنترل کرده و کارزار خود را موثرتر کنند.»