آمریکا نخود آش شد

روزنامه "لاتریبون" گزارش داد، دولت آمریکا برای ممانعت از صادر کردن قطعه‌ای از موشک کروز اسکالپ ساخت آمریکا که بر روی این جنگنده‌ها نصب می‌شود، روند مذاکره مصر و فرانسه را در فروش چند فروند دیگر از جنگنده‌های رافال متوقف کرده است.

الکساندر ووتراور، یکی از مقام‌های مرکز سیاستگذاری امنیتی در ژنو به بررسی تاثیر کمپانی‌های آمریکایی در زنجیره قرادادهای نظامی اروپایی پرداخت و گفت: اگر صنعت تولید فرانسه خودش می‌توانست تمامی قعطات و محصولات فرانسوی را تولید کند، بسیار خوب می‌شد اما ما باید هزینه هر یک از قطعات را برای یک موشک تکمیل شده چون اسکالپ در نظر بگیریم. اگر هیچ کشوری از عهده خرید چنین موشک‌هایی برنیاید، آنوقت‌ هزینه هایی که صرف شده، چه می‌شود؟

وی توضیح داد: مشکل فقط به جنگنده‌های رافال با قطعات عمدتا ساخت فرانسه مربوط نمی‌شود بلکه مشکل اصلی موشک کروزی است که باید با یک کلاهک خاص همراه باشد و آن را به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل می‌کند. مشخص است که دولت آمریکا نمی‌خواهد کشوری چون مصر به این فناوری دست پیدا کند.

به گفته این کارشناس، این نوع از موشک می‌تواند بر روند توازن قدرت در تمامی منطقه خاورمیانه تاثیر گذاشته و در سراسر منطقه مشکل‌ساز باشد اگر علیه اسرائیل یا لیبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که آمریکا تلاش کرده تا وارد توافق‌های فروش سلاح شود؛ قانونی که آمریکا در سال‌های دهه 40 میلادی برای ایجاد کنترل بر انتقال فناوری‌های ساخت خودش به کشورهای کمونیست و شوروی ایجاد کرد.

آدریان کارالپ، یکی از مقام‌های دخیل در این پرونده گفت، حین تولید سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده، مشکل این است که تامین کننده داخلی بیابیم و بر زنجیره آن کنترل داشته باشیم. اینها خطرساز و مشکل‌آفرین هستند. در شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی مشکل می‌شود تسلیحات پیشرفته فقط با اتکا بر تامین کنندگان داخلی ساخت.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از همکاری موفقیت آمیز در اروپا وجود دارد که می‌توان از همکاری میان انگلیس و فرانسه نام برد اما داشتن رابطه‌ای هماهنگ آسان نیست چون هر کشور اروپایی به دنبال منافع خودش است. البته در ژوئن سال گذشته میلادی کمیسیون اروپا پیشنهاد ایجاد صندوقی را داد که اساس آن حمایت از ظرفیت‌های دفاعی اروپاست. این تامین مالی مازاد می‌تواند به صورت بالقوه شرایط را تغییر دهد.