شکست اکوادور برای آزادی آسانژ

اکوادور اعلام کرد که آخرین اقدامات به منظور مذاکرات برای آزاد شدن «جولیان آسانژ» موسس  ویکی‌لیکس از سفارت این کشور در لندن شکست خورده است.

بنابر گزارش شبکه خبری «بی‌بی‌سی»،  «ماریا فرناندا اسپینوزا» وزیر خارجه  اکوادور در این مورد گفت که انگلیس نمی‌خواهد در مذاکراتی به این منظور شرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرده است که آسانژ باید برای شرکت در دادگاه، سفارت را ترک کند.

وزیر خارجه اکوادور در این مورد گفت: «باید صادقانه بگویم که موضوع میانجی‌گری میان طرفین موفقیت‌آمیز نبوده است چرا که اکوادور می‌خواهد مسئله را حل کند اما لزوما طرف مقابل چنین نظری ندارد.»

وی در عین حال گفت که کشورش همچنان به پیگیری اقداماتی که به چنین وضعیتی پایان می‌دهند، ادامه خواهد داد.

آسانژ 46 ساله، از سال 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. وی بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس است و دستگاه قضایی سوئد او را به آزار جنسی متهم کرده است. آسانژ از بیم اینکه در صورتی که به سوئد برود به آمریکا مسترد شود، به سفارت اکوادور در لندن رفت و درخواست پناهندگی داد.

این در حالی است که هفته گذشته حکم دستگیری وی صادر شد و این حکم یعنی اینکه به محض‌ اینکه آسانژ سفارت را ترک کند، دستگیر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: «اکوادور می‌داند که راه حل این مسئله این است که آسانژ از سفارت خارج شود تا عدالت اجرا شود.»

آسانژ دسامبر گذشته، شهروندی اکوادور را به این امید به دست آورد که به این ترتیب بتواند مصونیت کسب کند.