دیوار جنجالی به بن‌بست رسید!

مقامات آمریکایی و مکزیکی که از این تماس تلفنی آگاهی داشتند به روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گفتند که پنیا نیتو و ترامپ در حین بحث در خصوص این دیوار مرزی به بن بست رسیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ظاهراً رئیس‌جمهور مکزیک از همتای آمریکایی خود خواسته است که آشکارا موضع مکزیک مبنی بر اینکه مکزیک هزینه ساخت این دیوار را نخواهد پرداخت، مورد تأیید قرار دهد اما ترامپ حاضر نیست خود را در چنین دامی گرفتار کند.

یکی از مقامات مکزیکی به واشنگتن‌پست گفت که ترامپ در حین این تماس تلفنی 50 دقیقه‌ای «از کوره دررفت».

واشنگتن‌پست گزارش کرد، مقامات آمریکایی می‌گویند که ترامپ به این دلیل خشمگین و ناامید شد که فکر می‌کرد که انتظارات پنیا نیتو غیرمنطقی است.

سفر رئیس‌جمهور مکزیک به واشنگتن هنوز تأیید نشده است اما ظاهراً در یکی از روزهای هفته‌های آتی انجام گیرد.

رئیس‌جمهور مکزیک در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، با انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش روبرو است.

دیوار مرزی، یکی از جنجالی‌ترین وعده‌های انتخاباتی ترامپ، به منبع جدال میان دو کشور مکزیک و آمریکا بدل شده است به طوریکه پنیا نیتو، دیدار برنامه‌ریزی شده ماه ژانویه 2017 خود با ترامپ را به واسطه نزاع با همتای آمریکایی خود در خصوص توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و دیوار مرزی لغو کرد.

«آرتورو ساروخان» یکی از سفرای سابق مکزیک در آمریکا به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که ترامپ با اصرار به این قضیه که مکزیک باید هزینه ساخت دیوار مرزی را بپردازد، در واقع در حال به حاشیه راندن روابط میان دو کشور مکزیک و آمریکا است.

ترامپ بارها در حین مبارزات انتخاباتی خود تأکید کرد که مکزیک می‌بایست هزینه ساخت دیوار مرزی در امتداد مرز دو کشور آمریکا و مکزیک را پرداخت کند و بنا بر یکسری اطلاعات فاش شده، ترامپ در حین تماس تلفنی ماه آگوست سال گذتشه میلادی خود با رئیس‌جمهوری مکزیک از او خواسته است که آشکارا اعلام نشود که دولت مکزیک قصد پرداخت بودجه ساخت دیوار مرزی را ندارد.

ترامپ در آن زمان اینطور گفته بود: «اگر شما بخواهید بگویید که هزینه ساخت دیوار را پرداخت نمی‌کنید، آنوقت من دیگر نمی خواهم شما را ببینم زیرا من تحمل چنین چیزی را ندارم و با این قضیه نمی‌توانم کنار بیایم».

بنا به گزارش یورونیوز، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها درمورد ساختن دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی اشاره کرده بود.

وی در سخنان خود بر این نکته تأکید کرده بود که دولت مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌های احداث دیوار خواهد کرد، اما از اوایل سال جدید میلادی، کنگره را برای تصویب بودجه دیوار مرزی تحت فشار قرار داده است.

دادستان کل ایالت کالیفرنیا در صدد جلوگیری از ساخت این دیوار مرزی است و با ارائه دادخواستی در دادگاه گفته است که دولت آمریکا با چشم‌پوشی از ملاحظات محیط‌ زیستی و سایر قوانین، فراتر از اختیارات خود عمل کرده است.