اس 400 باعث اختلاف آمریکا و ترکیه شد

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با روزنامه «حریّت» گفت: «ما (از خرید سامانه‌های S400 توسط ترکیه) نگرانیم و قبلا هم گفته‌ایم که این امر می‌تواند عواقبی برای همکاری‌های داخلی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) داشته باشد.»

وی با بیان اینکه آمریکا تمایلات ترکیه برای ارتقای پدافند هوایی خود را درک می‌کند اما هشدار داد که خرید این سامانه‌های روسی می‌تواند ترکیه را در معرض تحریم‌های جدیدی که کنگره وضع کرده، قرار دهد.

این مقام آمریکایی درباره تلاش‌های واشنگتن جهت منصرف کردن ترکیه از این خرید، توضیح داد: «ما البته به تعامل و همکاری با ترکیه ادامه می‌دهیم. این مسئله هفته گذشته در آنکارا بحث شد و می‌خواهیم به آنها کمک کنیم راهکارهای بهتری برای پاسخگویی به نیازهای پدافندی خود پیدا کنند.»

وی در حالی که از یک طرف ترکیه را به تحریم تهدید کرده و از طرفی درباره تلاش برای منصرف کردن آنها از خرید S400 می‌گفت اما افزود که آمریکا فعلا پیشنهاد جایگزین خاصی برای ترکیه ندارد .

ترکیه بعد از مدتی بیش از یک سال مذاکره با روسیه، بالاخره موفق شد مسکو را به فروش سامانه‌های پدافندی پیشرفته S400 تحت قرارداد 2.5 میلیارد دلاری راضی کند.

این قرارداد شامل 2 سامانه و 4 آتش‌بار است که 45% هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و 55% آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

روسیه نیز اعلام کرده احتمالا اولین محموله از سامانه‌های S-400 در مارس سال 2020 تحویل داده شود.

این مسئله اما که از نظر ساختار نظامی ناتو، غیرقابل قبول است، باعث نگرانی‌هایی را در اروپا و آمریکا درپی داشته است.

دولت آمریکا در تاریخ 30 ژانویه 2018 طرح تحریمی جدید ارائه شده از سوی کنگره علیه روسیه را امضا کرد. بر اساس این طرح، واشنگتن موظف است فروش تسلیحات به هر کشوری که با شرکت‌های تحریم‌شده روسی، از جمله شرکت سازنده سامانه‌های پدافند S400 معامله داشته باشد، قطع کند.