اخبار ضدونقیض از حرکت پیشمرگه به سوی کرکوک

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، این منبع افزود که نیروهای پیشمرگه از دو محور در ناحیه‌های «شوان» و «لیلان» پیشروی کردند و در روستاهای «کوکجه» و «قادر علی» در شوان مستقر شده‌اند. از محور لیلان نیز به سوی منطقه «سالیی» حرکت کرده‌ و در آن که در نزدیکی شهر کرکوک است، مستقر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، هدف از این پشروی، حمایت از اهالی این مناطق با دخالت مستقیم در صورت به وجود آمدن شرایط اضطراری یا حملات انتحاری ضمن همکاری و هماهنگی با نیروهای فدرال است.

اما «غیاث السورجی» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان، امروز این خبر را تکذیب کرد و در مصاحبه با «بغداد الیوم» گفت: پس از عقب‌نشینی یگانهای نظامی عراق از برخی محورها در ناحیه شوان و کوکجه و... نیروهای پیشمرگه در محورهای خود باقی ماندند و حتی یک گام به سوی کرکوک پیشروی نکرده‌اند.

وی افزود: امکان چنین پیشروی بدون هماهنگی با دولت فدرال و رهبران نظامی عراقی میسر نیست.

گفته می‌شود که جنوب و غرب کرکوک، اخیرا شاهد ناآرامی‌ها و تحرکات بقایای داعش و برخی گروه‌های مسلح دیگر است و اخبار مختلفی درباره وضعیت این استان منتشر می‌شود؛ استانی که در ماه اکتبر گذشته از دست داعش آزاد شد اما به گفته برخی منابع رسانه‌ای در عراق، این استان همچنان شاهد ناامنی است.

منطقه کردستان عراق در 25 سپتامبر 2017 شاهد برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق بود و بنا بر اعلام مقام‌های اربیل، 93 درصد رأی‌دهندگان با جدایی از عراق موافقت کردند. دولت عراق این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و بر خلاف قانون اساسی دانست و در 16 اکتبر کنترل کرکوک را در اختیار گرفت. استان نفتی کرکوک یکی از مناطق مورد مناقشه اربیل و بغداد است که در نتیجه ، در اختیار بغداد قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، هنوز اعضای داعش به شکل گروه‌ها و باندهای کوچک در بسیاری از روستاهای الحویجه و تونل‌هایی که هنوز از سوی نیروهای امنیتی شناسایی نشده‌اند حضور دارند و نیروهای امنیتی و الحشد را به طور مستمر هدف قرار می‌دهند. در کنار بقایای داعش، عناصر گروه‌های تروریستی دیگر نظیر القاعده و پرچم‌های سفید و جدایی‌طلبان نیز حضور دارند و همسو با یکدیگر به دنبال به دست گرفتن کنترل کرکوک هستند.