روسیه به اتهام زنی های ناتو پاسخ داد

وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای به اظهارات «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه مسکو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد موسوم به (آی‌ان‌اف) را نقض کرده است، واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مسکو به ناتو گوشزذ می کند از اتهامات بی‌اساس علیه روسیه در خصوص نقض پیمان منع موشک های هسته‌ای میان بُرد دست بردارد؛ همانطور که این سازمان آماده ارزیابی عملکرد آمریکا در زمینه اجرای این پیمان نیست. اگر ساختار این سازمان برای ارزیابی بی طرفانه عملکرد مغایر آمریکا در اجرای پیمان منع موشک های هسته‌ای میان بُرد آماده نیست، بهتر است از هرگونه اظهارنظر بی اساس و گرایش‌دار در این مورد عقب نشینی کند.

روسیه معتقد است ناتو صرفا عملکرد مسکو به پیمان منع موشک های هسته‌ای میان بُرد را ارزیابی می کند و توجهی به نقض این پیمان از سوی آمریکا ندارد.

ناتو در حالی روسیه را به نقض پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد متهم کرده است که ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با محکوم کردن استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک رومانی، واشنگتن را به نقض این معاهده تسلیحاتی جنگ سرد متهم کرد.

در ژوئن سال 1987، معاهده نابودی موشک های هسته ای با برد کوتاه و متوسط بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچوف، روسای جمهور وقت آمریکا و روسیه امضا شد. پس از امضای این توافق مسکو 1846 موشک هسته ای میان بُرد خود را منهدم کرد.

با این حال، هر دو کشور بارها یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده اند.