به نوشته روزنامه شرق،مقامات پيونگيانگ ميگويند كه براي جاودانگي روح رهبر كيم جونگايل، او را موميايي كرده و جنازه مومياييشده را همانند پدر و در كنار او (كيمايلسونگ) در يك تابوت شفاف در كاخ يادبود كومسوسان، مورد بازديد مردم و مقامات خارجي قرار خواهند داد.
به گزارش تلویزیون دولتی کره‌شمالی، جنازه رهبر سابق این کشور پس از عبور از خیابان‌ها، به کاخ یادبود کومسوسان بازگردانده می‌شود تا پس از مومیایی‌شدن، در آرامگاه او در این کاخ قرار گیرد. این کاخ محل اقامت رسمی کیم ایل سونگ، رهبر اسبق کره شمالی بود که پس از درگذشت او در سال ۱۹۹۴، به دستور کیم جونگ ایل، پسر و جانشینش، به آرامگاه پدر و زیارتگاهی برای مردم
کره شمالی تبدیل شده بود.
طبق برنامه اعلام‌شده از تلویزیون دولتی کره شمالی، در ساعت ۱۲ به وقت محلی به احترام کیم جونگ ایل که لقب رهبر محبوب به او داده شده بود در سراسر کره شمالی و نمایندگی‌های رسمی این کشور در خارج سه دقیقه سکوت اعلام شد. پس از آن، سوت کارخانه‌ها، کشتی‌ها و قطارها نیز به نشانه احترام به صدا در آمد. برنامه‌ریزی بسیار دقیق و مفصل شده بود. روز چهارشنبه، تلویزیون دولتی
کره شمالی مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل، دبیرکل حزب کارگران کره شمالی و رییس کمیسیون دفاع ملی حکومت کمونیستی این کشور را پخش کرد که در آن، تصاویر تابوت حامل جسد رهبر سابق کره شمالی نشان داده می‌شد که با تشریفات مفصل و در احاطه چندین خودرو حامل گارد تشریفات زیر بارش برف از خیابان‌های پیونگ یانگ، پایتخت، عبور می‌کرد. در این گزارش تلویزیونی، تصاویر متعددی از هزاران نفر از شهروندان این کشور، از جمله نظامیان زن و مرد و افرادی که ظاهرا کارمندان دولت بودند، هم پخش شد که در عزای رهبر فقید خود می‌گریستند و بی‌تابی می‌کردند. مراسم تشییع جنازه در زیر بارش برف در پیونگ یانگ برگزار می‌شد و در طول گزارش، بارها تصاویر جمعیت انبوه سوگواران در دو سوی خیابان پخش شد که به شدت بی‌تابی می‌کردند.
در آغاز این گزارش تلویزیونی، تابوت کیم جونگ ایل، پوشیده در پرچم حزب کارگران کره شمالی، تنها تشکل مجاز سیاسی در این کشور، نشان داده شد که حرکت خود را از کاخ یادبود کومسوسان که در روزهای اخیر برای ادای احترام عمومی در آن به امانت گذاشته شده بود، آغاز کرد.
کیم جونگ اون، پسر و جانشین رهبر سابق، در لباس سیاه و بدون دستکش و کلاه، مسافتی را در کنار اتومبیلی که تابوت روی سقف آن قرار داشت، حرکت کرد. شمار دیگری از مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی کره شمالی هم اتومبیل را همراهی می‌کردند. در ادامه گزارش تلویزیونی، ستون خودروهای همراه با تابوت نشان داده شد که پیشاپیش آن، یک اتومبیل با تصویری عظیم از کیم جونگ ایل در حرکت بود و تعدادی خودرو حامل ده‌ها عضو گارد تشریفات نظامی هم اتومبیل حامل تابوت را اسکورت می‌کردند. در برخی تصاویر، بی‌تابی حاضران در صحنه به حدی بود که افراد پلیس یا سربازانی که مامور حفظ نظم بودند ناگزیر می‌شدند از تلاش عزاداران برای نزدیک شدن به تابوت جلوگیری کنند. این در حالی است که از زمان اعلام درگذشت کیم جونگ ایل در ۱۱روز پیش، تصاویر گریان مقامات دولتی و شهروندان کره شمالی به نشانه اندوه عمیق مردم این کشور به طور مکرر از تلویزیون دولتی کره شمالی پخش شد. در عین حال برخی خبرگزاری‌ها از تدارکات مفصل ۱۰روز گذشته برای برگزاری مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل خبر داده و از جمله گفته‌اند که به بسیاری از شهروندان کره‌شمالی که در ماموریت خارج به سر می‌برند، گفته شده بود که برای حضور در مراسم عزاداری به کشور بازگردند. از هیچ مقام و هیات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل نیامده بود و برنامه‌ریزان این مراسم ترجیح داده بودند که آن را به عنوان یک مراسم ملی و داخلی به اجرا بگذارند.
برخی می‌گویند که هدف حکومت کمونیستی
کره شمالی از برگزاری این مراسم بیش از هر چیز قانع کردن مردم این کشور در مورد اقتدار و محبوبیت رهبری و اطمینان بخشیدن نسبت به تداوم و ثبات نظام سیاسی کنونی تحت رهبری موروثی خاندان کیم بوده است.
از کره شمالی به عنوان منزوی‌ترین کشور جهان نام برده می‌شود و تلاش حکومت آن کشور در جلوگیری از تماس و تبادل اطلاعات بین شهروندان و جهان خارج اقدامی در جهت ممانعت از بروز هرگونه درخواست یا حرکتی برای تغییر تلقی می‌شود.
اين كشور از لحاظ نفرات نظامي، داراي يكي از بزرگترين ارتشهاي جهان است و از نظر تجهيزات جنگي نيز توانايي قابل توجهي دارد اما اقتصاد آن كشور با دشواريهاي فراواني مواجه است و گفته ميشود كه ميليونها نفر از شهروندان كره شمالي با فقر و كمبود مواد غذايي دست به گريبان هستند. محدوديت كسب اطلاعات از كره شمالي و دشواري درك واقعيات سياسي و اجتماعي آن كشور به حدي است كه حتي در مورد ماهيت واقعي تصاوير گريان شهروندان كه ظاهرا در سوگ رهبر خود عزادارند، نيز اطميناني وجود ندارد. مشخص نيست كه آيا شهروندان گريان اين كشور، به دليل فقدان آگاهي از جهان خارج و ناتوان از تصور شرايطي متفاوت، واقعا زندگي تحت نظام حكومتي فعلي را مطلوب و خود را مديون رهبري مطلقالعنان اين كشور ميدانند يا اينكه بسياري از سوگواران مرگ كيم جونگ ايل از واقعيات كشور خود خبر دارند اما از بيم حكومت و براي ادامه حيات در يك نظام حكومتي كه تمامي امكانات اقتصادي و سياسي را در انحصار خود گرفته، ناگزير به تظاهر براي سوگواري هستند. بر اساس گزارش رسانههاي كره شمالي، كيم جونگ ايل، رهبر اين كشور در ۱۷ دسامبر سالجاري در ۶۹ سالگي بر اثر ابتلا به سكته قلبي درگذشت.