ساخت هواپیمای 4 میلیارد دلاری برای ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با شرکت بوئینگ برای ساخت دو فروند هواپیمای جدید «ایر فورس وان» (هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا) به توافق رسید.

براساس گزارش سی ان ان، ارزش این قرارداد که امروز (سه شنبه) در کاخ سفید نهایی شد، 3.9 میلیارد دلار است. رئیس جمهور آمریکا از مدیران اجرایی شرکت بوئینگ خواسته است این دو هواپیما را تا سال 2021 میلادی –نخستین سال دوره دوم ریاست جمهوری‌‌اش!– تحویل دهند. پیش‌تر قرار بود این دو فروند هواپیمای بوئینگ 747 تا سال 2024 میلادی تحویل داده شوند.

سی ان ان همچنین به نقل از یک منبع رسمی می‌افزاید: این دو هواپیمای بوئینگ 747 هم‌اکنون در کالیفرنیا قرار دارند و شرکت بوئینگ کار ارتقای آن ها را تا سال 2021 به اتمام خواهد رساند؛ اما پس از آن سه سال دیگر لازم است تا نیروی هوایی آمریکا آزمایش های لازم را بر روی این دو هواپیما انجام دهد.

هوگان گیدلی، سخنگوی کاخ سفید، می گوید به سبب مذاکراتی که ترامپ با مسئولان شرکت بوئینگ انجام داده است، طبق قرارداد غیررسمی منعقد شده امروز بیش از یک میلیارد دلار کمتر از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای ساخت این هواپیماهای جدید هزینه خواهد شد؛ زیرا برآورد ابتدایی ساخت این هواپیماها 5 میلیارد دلار بود. این در حالی است که براساس گزارش سی ان ان، صرفه جویی (ادعایی گیلدی) در هزینه ها کاملا مشخص نیست. ترامپ سال 2016 میلادی و مدت زمان کوتاهی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت هزینه ساخت این هواپیماها 4 میلیارد دلار خواهد بود و نه 5 میلیارد دلار.