به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی راس بالت، وزارت امور خارجه روسیه در نخستین گزارش خود در مورد رعایت حقوق بشر در جهان که روز چهارشنبه (۲۸ دسامبر) منتشر شد از سیستم انتخاب فرمانداران در آمریکا بشدت انتقاد کرد. در این گزارش به عدم امکان شرکت نامزدهای مستقل امکان در این انتخابات و روش انتصاب فرمانداران به سناتوری در صورت کناره گیری پیش از موعد از مقامشان اشاره شده است.

در گزارش وزارت خارجه روسیه همچنین به مشکلات متعدد در زمینه رعایت حقوق بشر در آمریکا، از جمله محدودیت آزادی بیان، خشونت علیه کودکان، حکم اعدام، بیگانه ستیزی و تبعیض نژادی، شدت عمل بیش از اندازه قوانین قضایی اشاره شده است.

در این سند همچنین آمده است: در آمریکا یکی از ضعیفترین سیستمهای دفاع از کارگران در اتحادیه های کارگری وجود دارد. در این کشور سیستم کارآمدی در صورت خودداری کارفرمایان برای سازش با کارگران وجود ندارد.

وزارت خارجه روسیه همچنین در این گزارش به مشکلات مربوط به تیراندازی‌های گسترده به شهروندان غیرنظامی توسط افرادی که از سلامت روانی برخوردار نیستند و بکارگیری شدیدالعمل قوانین آمریکایی توجه داشته است.

مقامات دیپلماتیک روسی علاوه بر آمریکا از موارد متعدد نقض حقوق بشر در سایر کشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس انتقاد کرده و همچنین بخش مجزایی از این گزارش هم به انتقاد از گرجستان و کانادا در این زمینه اختصاص دارد.

این نخستین بار است که وزارت امور خارجه روسیه مبادرت به انتشار گزارشی مفصل در زمینه رعایت حقوق بشر در جهان کرده است. وزارت خارجه آمریکا سالانه چنین گزارشی را منتشر کرده و روسیه بطور مرتب در این خصوص از سوی دولت آمریکا مورد انتقاد شدید قرار میگیرد.