مناظره انتخابات ریاست جمهوری روسیه با چاشنی آب

'کسنیا سابچاک' تنها نامزد زن انتخابات روسیه پس از بی توجه ای 'ولادیمیر ژیرینفسکی' به اظهارات وی، تصمیم گرفت آبی که در کنارش قرار داشت را روی این نامزد 72 ساله بریزد تا شاید او از ادامه سخنرانی دست بردارد.

این اقدام سابچاک پس از آن صورت گرفت که ژیرینفسکی در پاسخ به اظهارنظر او درباره یک موضوع گفت: «تو یکی سکوت کن».

ژیرینفسکی که حواسش به اقدام سابچاک نبود، پس از این اتفاق خواستار اخراج این نامزد از مناظره شد اما مناظره بدون توقف ادامه یافت و در ادامه مباحث دیگری مطرح شد.

 مناظره های انتخابات ریاست جمهوری روسیه از دیشب به صورت رسمی آغاز شده است.

مناظره امروز به دلیل حضور اکثر نامزدها و رویارویی همزمان آنها با یکدیگر به اندازه ای گرم شده بود که مجری برنامه در بیش تر مواقع قدرت مدیریت برنامه را از دست داده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و تنها نامزد مستقل انتخابات این دوره، پیش تر اعلام کرده بود که قصد ندارد از امکانات دولتی برای تبلیغ خود استفاده کند و از این رو در مناظره ها شرکت نخواهد کرد.

 نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه برگزار شد و در آن پنج نامزد و 2 نماینده سایر نامزدها در آن گفت وگو کردند.

این مناظره تلویزیونی از شبکه تلویزیونی اجتماعی روسیه (او.تی.آر) پخش شد و موضوع آن تقویت توانمندی دفاعی روسیه بود.

در این مناظره تلویزیونی، سرگئی بابورین، پاول گرودینین، ولادیمیر ژیرینفسکی، کسنیا سابچاک و ماکسیم سورایکین پنج نامزد انتخاباتی و دو نفر هم به نمایندگی از بوریس تیتوف و گریگوری یاولینسکی حضور داشتند.

ماکسیم سورایکین نامزد ریاست جمهوری از حزب کمونیست های روسیه با تاکید بر لزوم تقویت توانمندی نظامی روسیه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید ارتقاء توانمندی نظامی روسیه را در سطح عالی تامین کرد و داشتن ارتش نیرومند چنین امکانی را فراهم می کند.

وی گفت: روسیه فقط با ارتش قدرتمند می تواند با تهدیدهای ناتو مقابله و با تروریست ها مبارزه موثر کند.

یوگنی تارلو نماینده بوریس تیتوف نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب رشد نیز خواستار ایجاد بلوک نظامی بین المللی برای استقرار نیروهای آن در تعدادی از جمهوری های پیشین شوروی شد.

وی همچنین گفت که نظامیان روسیه به حمایت بیش تر نیاز دارند تا از نظر مالی و معنوی تامین شوند.

ولادیمیر ژیرینفسکی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز بر لزوم تقویت ارتش روسیه و تامین بودجه دفاعی برای افزایش توانمندی دفاعی این کشور تاکید کرد.

رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه، اقدامات ناتو را تهدیدی برای روسیه خواند و افزود: برای مقابله با این تهدید باید نیرومند باشیم و وجود ارتش توانمند حیاتی است.

کسنیا سابچاک نامزد غربگرای انتخابات ریاست جمهوری نیز که بارها در اظهارنظرهای خود با سیاست های دولت روسیه مخالفت کرده است، گفت که هیچ دلیلی برای شرکت روسیه در حل و فصل مناقشه سوریه نمی بیند.

این نامزد انتخاباتی که از حزب «ابتکار مدنی» معرفی شده است، سیستم مصرف اعتبارهای بودجه نظامی روسیه را غیرشفاف خواند و بر لزوم کنترل اجتماعی بر این بخش تاکید کرد.

سرگئی بابورین نامزد ریاست جمهوری از اتحادیه مردمی روسیه نیز در مناظره تلویزیونی در او.آر.تی گفت که هدف کلیدی در سیاست خارجی روسیه، همگرایی اوراسیایی است.

وی تهدید ناتو را واقعی خواند که زیرساخت های خود را در نزدیکی مرزهای روسیه بنا کرده و برای گسترش حضور در مناطق مجاور روسیه تلاش می کند.

بابورین گفت که همگرایی اوراسیایی برای تحکیم توانمندی سیاسی و اقتصادی و بنیه دفاعی این کشور ضروری است.

منطقه اوراسیا شامل شماری از جمهوری های شوروی سابق ازجمله روسیه، برخی کشورهای آسیایی و اروپایی می شود.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه روز 18 ماه مارس (27 اسفند) برگزار می شود.

سرگئی بابورین نامزد انتخاباتی حزب «اتحادیه مردمی روسیه»، «پاول گرودینین» از حزب کمونیست روسیه، «ولادیمیر ژیرینفسکی» از حزب لیبرال دمکرات، «ولادیمیر پوتین» نامزد مستقل، «کسنیا سابچاک» از حزب ابتکار مدنی، «ماکسیم سورایکین» از جنبش کمونیست های روسیه، «بوریس تیتوف» از حزب رشد و «گریگوری یاولینسکی» از حزب یابلوکا، هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه هستند.