نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت در سوریه

نیروهای ترکیه روز شنبه در حمله به روستایی در عفرین، قطعنامه 2401 شورای امنیت برای آتش بس 30 روزه در سوریه را نقض کردند. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ مورد نقض آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه ثبت شده است.

خبرگزاری سانا روز شنبه به نقل از منابع محلی اعلام کرد: نیروهای ترکیه یک خودرو حامل شهروندان غیرنظامی در روستای حجیله واقع در عفرین را با گلوله تانک هدف قرار دادند که بر اثر آن 8 نفر کشته و12 نفر زخمی شدند که اغلب آن ها را زنان وکوکان تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، شب گذشته (جمعه) نیز در حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به روستای یاخور در منطقه معبطلی وشهرک های جندیرس ، شیخ حدید ، راجو وشران در عفرین 35 شهروند سوری کشته و 8 نفر دیگر زخمی شدند وخسارت های زیادی به منازل شهروندان وارد شد.‌

سانا افزود: از آغاز حملات ترکیه به منطقه عفرین تاکنون، بیش از 750 غیر نظامی کشته وزخمی شده وهزارن نفر از خانه های خود آواره شده اند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که ۲۰ مورد نقض آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، نقض آتش بس توسط گروه های مسلح در حومه لاذقیه، حمص و دمشق رخ داده است که این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسیده است.

پیشتر نیز وزارت خارجه روسیه مواردی از نقض آتش بس در سوریه توسط افراد مسلح را گزارش داده بود.

قطعنامه برقراری آتش بس 30 روزه از روز شنبه گذشته در سراسر سوریه به اجرا درآمد اما ارتش ترکیه بارها آن را نقض کرد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه از 20 ژانویه 2018 (30 دی) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد که به گفته رسانه های ترکیه، بیش از 6 هزار نیروی نظامی این کشور مشارکت دارند.

دولت آنکارا می گوید که هدفش از این عملیات، نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش در عفرین است.